Digitale Methode werd net voor de Coronacrisis gelanceerd, dit binnen de schoot van de tevens Lokerse ICT-leverancier Signpost. Digitale Methode biedt voor elk vak een geïntegreerde mix van voorkennistesten, tekst, schema’s, lesvideo’s, interactieve elementen en samenvattingen. Al deze inhoud wordt aangeboden in een leerpad dat de leerling zelfstandig kan doornemen of na de klassieke les in de klas als herhaling kan gebruiken. Leerkrachten kunnen zelfs alle inhoud aanpassen op maat van elke leerling.
“Begin dit schooljaar hebben al 20 scholen hun klassieke schoolboeken vervangen door Digitale Methode en we verwachten dat dit komend schooljaar minstens zal groeien naar 100”, aldus Cedric Koslowski, managing director bij Digitale Methode. “We krijgen voortdurend vragen om Digitale Methodes voor meer vakken en leerjaren aan te bieden. Dat we dit samen met Acco kunnen doen is schitterend.”
60% doet langer over zijn studies
Studenten met een achtergrond in het ASO behalen steeds minder een bachelordiploma. Op louter acht jaar tijd daalde het percentage met 10%, waardoor nu slechts 39,84% zijn of haar diploma binnen de voorziene tijd behaalt.
“Het is ons doel om de slaagkansen van elke student te maximaliseren dankzij sterk blended studiemateriaal. Op die manier willen we hoger onderwijs voor iedereen toegankelijk maken”, vertelt Vicky Adriaensen, CEO van Acco. “Dit doen we door leerlingen al van in het secundair onderwijs kennis te laten maken met inhouden uit het hoger onderwijs. De manier van kennis verwerven afstemmen tussen het secundair onderwijs en het hoger onderwijs zal het wezenlijke verschil maken.”
Statistiek is buisvak bij uitstek, en beginniveau Frans moet omhoog
Digitale Methode en Acco bundelen in 2021 de krachten voor de Digitale Methode Frans en Statistiek voor de 3e graad. Statistiek staat vanouds gekend als een ‘buisvak’, maar het is tegelijk wel één van de meest gegeven vakken binnen het hoger onderwijs. Ook Frans wordt in meer dan 20 niet-taalgerelateerde opleidingen in het hoger onderwijs gegeven. Toch trekken docenten Frans in het hoger onderwijs al jaren aan de alarmbel dat het eindniveau Frans in het secundair onderwijs, jaar na jaar daalt.
“Doorheen een nauwe samenwerking tussen docenten hoger onderwijs en leerkrachten 3e graad secundair onderwijs komt een sterk digitaal leertraject tot stand waarbinnen de leerling op eigen tempo zijn Franse taalkennis kan bijspijkeren. Zo willen we hen alle kansen aanreiken om alvast voor Frans en statistiek te slagen in het hoger onderwijs”, zegt Vicky Adriaensen, CEO van Acco.