Het is precies die kandidaat die de steun krijgt van PMV, het investeringsfonds van de Vlaamse overheid. Het consortium rond De Sutter zou met die hulp, aangevuld met privémiddelen en bankfinanciering zowel de hoofdzetel als een groot deel van de winkels willen overnemen. Het is de bedoeling om e5 Mode als formule door te starten, met inbegrip van fysieke winkels en onlineverkoop, zo bericht De Standaard.
Geen retailervaring aan boord?
Broeken zijn weliswaar een erg belangrijke en goed draaiende categorie voor e5 Mode, maar de stap naar een overname lijkt toch ongewoon. Ook de steun van PMV aan deze leverancier is frappant, aangezien het fonds vast – en zeker nu – niet bereid is om sprongen in het duister te wagen. Het doet vermoeden dat bij het bod ook nog andere namen betrokken zijn, die wellicht meer ervaren zijn met retail of met e5 Mode zelf.
Volgens De Standaard zou huidig eigenaar Frédéric Helderweirt de familie De Sutter inderdaad eerder al hebben benaderd als mogelijke investeerder. Gezien de banden en contacten als langlopende leverancier van e5 Mode, zetten misschien ook andere oude bekenden hun schouders onder het project?
Nieuwe markt voor Deens textiel
Er blijken echter nog een andere kandidaat-kopers te zijn, naast de al gevallen namen zoals ZEB en Lex Hes. Zo raakte gisteren nog bekend dat Martijn Rozenboom, die de Nederlandse activiteiten van FNG doorstartte, nu ook op e5 Mode zou azen. Zijn bedrijf zit nochtans zelf in slechte papieren, met een failliet hoofdkantoor en distributiecentrum.
Ten slotte is er nog één grote onbekende, die uit Deense hoek zou komen en e5 Mode zou willen toevoegen aan zijn merkenportefeuille. Erik Van Heuven, als ex-directeur Europa van het Deense IC Companys en ex-CEO van Inno ervaren met de Scandinavische markt, ziet twee grote kanshebbers. De eerste is EQT, vroeger eigenaar van onder meer Cecil en Street One, maar de meest logische kandidaat is BTX Group, de holding boven textielmerken Brandtex en Signature.
“Die speler richt zich vooral op een ouder publiek. Omdat de meeste warenhuizen hun imago verjongen, wordt het voor hen steeds moeilijker om er hun merken te slijten. Met e5 Mode zouden ze hun eigen verkooppunten hebben en een nieuwe afzetmarkt voor hun producten”, aldus Van Heuven. “Dat zou het een slimme zet maken.”
BRON: RetailDetail