25-8_zorgtelefoons wooncentrum 3

Aalters bedrijf zet ouderen in meer dan 350 woonzorgcentra aan het WhatsAppen

AALTER – Het bedrijf ‘25-8’ uit Aalter heeft de afgelopen week zo’n 350 zorgtelefoons verspreid over evenveel woonzorgcentra in Vlaanderen. Het unieke aan deze zorgtelefoon is dat 25-8 ze ontdaan heeft van alle toeters en bellen en er alleen WhatsApp op heeft geïnstalleerd. Zo konden honderden bewoners in de WZC na weken afzondering eindelijk weer visueel contact hebben met hun familie en vrienden, via hun televisiescherm, en met een traditionele telefoonhoorn, en zonder dat dit de verpleegkundigen extra belast heeft.

Veel ouderen in de meer dan 1000 woonzorgcentra in Vlaanderen hebben tijdens deze lockdown-periode geen visueel contact met hun familie en vrienden. Hoewel videobellen sommige bewoners een oplossing biedt, zijn de meeste van de 70.000 bewoners in woonzorgcentra niet digitaal onderlegd genoeg om vlot met smartphone of tablet aan de slag te gaan. Het gevolg: als ouderen willen videobellen moet een zorgkundige continu die persoon bijstaan, iets wat bijna onmogelijk is.

“Vanuit de woonzorgcentra waar we mee samenwerken kregen we de vraag of we hier geen oplossing voor konden vinden”, zegt Tom Messiaen, managing partner van 25-8, een bedrijf dat communicatieoplossingen aanbiedt aan meer dan 500 Belgische zorgorganisaties. “We hebben met onze IT-partner Unmatched de koppen bij elkaar gestoken en kwamen al snel met een oplossing.”

WhatsApp

25-8 nam een zorgtelefoon (een groot uitgevallen telefoon met traditionele hoorn en videoscherm), ontdeed die van alle software, en installeerde er vervolgens één enkel programma op: WhatsApp. Men moet gewoon de stekker in het stopcontact steken en aansluiten op het internet, waarna men kan beginnen videobellen met WhatsApp. Voor wie dat wil kan ook een extern scherm aangesloten worden op het toestel, zodat ouderen hun familie en vrienden op hun televisiescherm kunnen zien.

Messiaen: “De hoorn, weergave op televisie en extra luid volume maken dit toestel meer geschikt voor senioren dan een gewone tablet of smartphone. Zorgkundigen moeten de ouderen dan ook minder begeleiden bij deze videogesprekken.”

Positief

De woonzorgcentra waar 25-8 mee samenwerkt kregen de afgelopen week allemaal de vraag of ze zo’n toestel wilden gebruiken. Na een woordje uitleg over de werking van het toestel en de voordelen hapte bijna elk woonzorgcentra toe. Messiaen: “Sinds we het toestel verdelen onder de woonzorgcentra krijgen we alleen maar positieve reacties.”

 

Verlichting

25-8 heeft ondertussen de meeste van de 350 zorgtelefoons die het hiervoor had aangekocht, geleverd aan de woonzorgcentra. De woonzorgcentra moeten niet betalen voor het gebruik van de WhatsApp-zorgtelefoon.

“We zijn nu samen met de woonzorgcentra en zijn bewoners een strijd aan het leveren tegen een onzichtbare vijand. Als wij in deze strijd wat verlichting kunnen bieden aan de verpleegkundigen en de bewoners opnieuw visueel in contact kunnen brengen met hun familie en vrienden, dan is het kostenplaatje het laatste waar we aan denken. Het is gewoon iets wat we willen doen voor de bewoners van de woonzorgcentra”, besluit Tom Messiaen.