Schermafbeelding 2019-07-08 om 15.41.32

Aalsters advies- en softwarebureau opent eerste kantoor in de VS

AALST – Bluecrux, een Belgisch advies- & softwarebureau dat bedrijven helpt digitaal te transformeren en waardeketens te optimaliseren, opent zijn eerste kantoor in New Jersey, Verenigde Staten. De Belgische innovator zal met zijn software de farmaceutische sector in de VS helpen om wetenschappers en laboranten efficiënter te laten werken bij het commercialiseren van nieuwe medicijnen en behandelingen.

“We onderscheiden ons al jaren van de andere spelers op de markt door vol in te zetten op de digitale transformatie van onze klanten en de samensmelting van hun fysieke en digitale wereld. Wij noemen het ook wel hun ‘fygitale’ wereld”, licht Koen Jaspers, partner bij bluecrux toe. “Digitale technologieën hebben het potentieel om de waardeketens van bedrijven compleet te transformeren, maar werknemers moeten ook mee kunnen. Met bluecrux focussen we op beide aspecten. En dat loont.”

Internationaal groeien

Ontstaan vanuit de fusie van Bluegrass Consulting en The Crux in 2015, tekent bluecrux jaar na jaar sterke groeicijfers op. In België is het bedrijf vandaag 80 man sterk. “Met de uitbreiding van onze business naar de Amerikaanse markt, willen we tegen 2021 internationaal groeien naar 120 werknemers.” De afgelopen drie jaar is de omzet van bluecrux verdrievoudigd, met ook steeds meer omzet afkomstig uit het buitenland. De verwachte omzet voor 2019 is geschat op 14 miljoen euro. Met de opening van een eerste kantoor in New Jersey wil bluecrux zijn groei verder verzilveren.

De software van bluecrux wordt momenteel door 20 van de 50 grootste farmabedrijven getest of gebruikt. “Veel farmabedrijven hebben belangrijke afdelingen aan de oostkust van de VS. Ons nieuwe kantoor zal dan ook een essentiële speler zijn om globale programma’s te bedienen”, zegt Geert Vanhove, partner bij bluecrux, die het Amerikaanse kantoor zal opstarten. “De eerste twee strategische projecten zijn reeds opgestart en we verwachten er minstens nog vier extra op te starten in de loop van dit jaar”, voegt Geert Vanhove toe.

Digitale tweelingen

Bluecrux focust met zijn Amerikaanse kantoor in eerste instantie op de verdere uitrol van zijn cloudproducten, maar heeft ruimere ambities. “Dankzij big data en artificiële intelligentie kunnen organisaties wereldwijd een zogenaamde ‘digital twin’ opbouwen van hun waardeketens en de meest uiteenlopende scenario’s toepassen. Onze technologie LightsOutPlanning helpt bedrijven fundamenteel efficiënter en slimmer te werken. Waar bedrijven vroeger beroep deden op spreadsheets en trage planningsystemen, is de technologie vandaag voorhanden om waardeketens op basis van realtime data en what-if scenario’s te optimaliseren”, aldus Koen Jaspers.

Het Amerikaanse kantoor van bluecrux opende op 1 juli de deuren. De verdere uitbouw naar de Verenigde Staten wordt mee mogelijk gemaakt dankzij Down2Earth Capital, dat sinds eind juni voor een substantieel deel in bluecrux participeert.