Tijdens de Amsterdam International Art Fair op 27 en 28 augustus stelde de bijzonder ondernemende Belgische kunstenaar Glenn Bracke zijn spraakmakende kunstproject “Bones” voor.
Amsterdam International Art Fair is een nieuwe internationale kunstbeurs die in de prachtige Beurs van Berlage op 28 en 29 augustus 2015 meer dan 3.000 werken van kunstenaars en straatartiesten uit meer dan 30 landen bij elkaar bracht. De internationale hedendaagse kunstscene kreeg op die manier in het bruisende Amsterdam een schitterend platform.
Een heel prominente plaats was er ook weggelegd voor de Belgische kunstenaar Glenn Bracke uit Aalst die eerder al nationaal en internationaal hoge ogen gooide met zijn werken “Yellow” en “Shopping in Paris” en er ook in slaagde daar diverse exemplaren van te verkopen aan gerenommeerde kunstkenners.
Bracke showde in Amsterdam zijn nieuwste kunstwerk “Bones” in een container die op het Damrak voor de ingang van de Beurs van Berlage staat. Met dat project wilde Bracke niet alleen aan de bezoekers van kunstbeurs, maar ook aan alle inwoners van Amsterdam en aan tienduizenden toeristen een belangrijke boodschap brengen.
In de container die vol gegoten is met zeezand en waarin permanent het geluid van de zee te horen is, is een wall geprojecteerd die perfect het beeld van de zee weergeeft. Uit de zee komen vijf menselijke skeletten met een opvallende zilverkleur omdat ze gegoten zijn in een unieke legering van brons en nikkel. Ze houden allerlei voorwerpen vast, gaande van gsm’s tot speelgoedpoppen.
“Met dat beeld wil ik tegelijk twee zaken aangeven”, zegt de kunstenaar. “Enerzijds dat we als mens bijzonder vergankelijk zijn aangezien er uiteindelijk niets anders van ons overblijft dan wat beenderen, en anderzijds dat dit besef onvoldoende tot ons doordringt. Ondanks de lessen die we als mens regelmatig van de natuur krijgen, lijken we met zijn allen arrogant te blijven denken dat we ons ongestraft alles mogen veroorloven. De Nederlandse student Boayn Slat heeft de wereldpers gehaald met zijn plan om de meer dan 7,5 miljoen ton afval die in de oceaan drijven op te ruimen. Met “Bones” koppel ik het gegeven van ons gebrek aan respect voor het milieu aan onze vergankelijkheid die nochtans onze arrogantie niet in de weg staat.”