Aalst geeft lokale economie zuurstof met pop-up stores

aaakortezoutstrHet probleem van de toenemende winkelleegstand in de centrumsteden is steeds vaker aan de orde. In plaats van er zich bij neer te leggen steekt de dienst lokale economie in Aalst onder leiding van coördinator Tineke Stockman de handen uit de mouwen. Tussen 15 november 2014 en eind januari 2015 wordt de Korte Zoutstraat in de carnavalstad bij uitstek tijdelijk 5 winkels, 1 horecazaak en een etalage rijker.

“Pop up is hip en trendy en we zien geen enkele reden waarom het ook in onze stad niet zou aanslaan”, legt Tineke Stockman uit. Enkele maanden nadat het idee geopperd werd om lokale handelaars de kans te bieden om tijdens de eindejaarsperiode hun intrek te nemen in een aantal leegstaande panden, zijn diverse ondernemers op het aanbod ingegaan en zijn ze klaar om hun klanten waar voor hun geld te bieden.

Drie design- en interieurspecialisten – de bedrijven BAST, EVE-LINE en THE FRAME SHOP openen samen in het pand op nummer 17 Pop-in-terieur met bijzondere meubels en accessoires, en vloer en wandbekleding.  In het pand op nummer 26 opent Kigurimi de deuren, een zaak die gespecialiseerd is knusse dierenpakken, waarin kinderen en volwassenen zich volledig kunnen hijsen. In het pand op nummer 38 biedt Komijntje zijn creatief en duurzaam speelgoed en knutselspulletjes aan. Op nummer 34 komt de kledingzaak Miss & Mister Miyagi met merken zoals Element, American Outfitters, Supertrash Girls en Peppercorn Kids. Mannenmode zal dan weer te vinden zijn bij Intro’s pop-up outlet op nummer 21.

Na het winkelen wil de Aalstenaar natuurlijk ook graag gezellig een hapje en een drankje tot zich nemen en dat kan in het vroegere Binnenhof op nummer 28, waar de uitbaters van de vroeger bekende cocktailbar So Lounge, nu tijdelijk opnieuw de deuren openen.

“We zijn ervan overtuigd”, zegt Tineke Stockman, “dat de Aalsterse bevolking ons initiatief op prijs zal stellen en dat ook de lokale handel hier mooie vruchten van zal plukken.”