pauline_cantal_Lidl_ext-1 (1) (2)

9000 medewerkers bij Lidl krijgen nieuwe HR-directrice

MERELBEKE – Sophie Vandamme wordt de nieuwe verantwoordelijke voor het HR-beleid van de 9000 medewerkers bij Lidl in België en Luxemburg, verdeeld over 315 winkels. Dat maakt de warenhuisketen met hoofdzetel in Merelbeke officieel bekend. Vandamme, die al bijna 25 jaar ervaring heeft in de HR-sector in binnen- en buitenland, wil van Lidl de beste werkgever in de retailsector maken en het samenhorigheidsgevoel binnen het Lidl-team vergroten.

De Oostendse Sophie Vandamme (45) vervangt Wolfgang Hennen die verantwoordelijk is geworden voor het HR-beleid van de Lidl-medewerkers in Polen. Vandamme is een maand geleden gestart en heeft zich de voorbije weken kunnen inwerken in de cultuur van het bedrijf. Ze is nu klaar om de HR-strategie uit te voeren voor de 9.000 werknemers van Lidl, verdeeld over het hoofdkantoor van Merelbeke, vijf distributiecentra en 315 winkels.

Ruim 20 jaar ervaring

Bijna 14 jaar lang was Vandamme HR-manager voor verschillende afdelingen binnen McBride, Europa’s grootste producent en distributeur van private label cosmetica- en onderhoudsproducten. Daarvoor werkte ze als HR-adviseur bij SD Worx en deed ze ervaring op in verschillende sectoren waaronder IT en consultancy en telecommunicatie. In totaal kan ze op ruim twintig jaar ervaring bogen op het vlak van HR. Binnen Lidl wil ze vooral inzetten op een nog hechter team.

Beste werkgever in de retailsector

Lidl heeft de ambitie om de beste werkgever in retail te worden en de favoriete winkel van België en Luxemburg te zijn. En dat kan alleen als alle medewerkers hun enthousiasme tonen. Met Sophie Vandamme aan boord wil Lidl haar positie als “Great place to work” verzilveren.

Lidl heeft al enkele mooie initiatieven genomen voor een betere balans tussen werk en privé voor de werknemers. Zo krijgen ze in de weekends en in de weekdagen tussen 18.00 uur ’s avonds en 07.00 uur ’s morgens geen mails meer. Ook krijgt iedere nieuwe medewerker tussen het moment dat hij of zij het contract tekent en de startdag toegang tot een onboarding-app. Dankzij die app blijft de nieuwe medewerker in contact met de winkel, krijgt hij tips en tricks en behoort hij al echt tot het team. Het zijn zulke maatregelen die Sophie Vandamme nog meer wil uitbouwen.