achievement-actor-adult-327533

5 manieren om wanbetaling te vermijden

Elke ondernemer krijgt er vroeg of laat mee te maken: onbetaalde facturen. Leuk is het nooit, maar weet wel dat je je er vrij goed tegen kunt indekken. Ziehier, vijf tips om wanbetaling te vermijden.

  1. Maak een duidelijke en volledige offerte

Verwijs in je offerte altijd naar je algemene verkoopsvoorwaarden. Op die manier kan er achteraf geen discussie zijn over de prijs of een ander element van de bestelling. Laat je offerte ook altijd ondertekenen door de klant of vraag bevestiging via mail. Een mondelinge overeenkomst (al dan niet telefonisch) volstaat niet.

  1. Controleer de kredietwaardigheid van je klant

Als je een prestatie of levering doet voor een groot bedrag, controleer dan op voorhand de kredietwaardigheid van de klant. Via kredietbureaus kan je rapporten raadplegen die je ofwel zullen geruststellen ofwel zullen waarschuwen. Dit kost je enkele euro’s, maar voorkomen is veel beter dan genezen.

  1. Vraag een voorschot

Twijfel je over de kredietwaardigheid van een klant, vraag dan een voldoende groot voorschot. Zo ben je toch al gedeeltelijk ingedekt bij eventuele wanbetaling.

  1. Check je algemene voorwaarden

Zonder juridisch geldige algemene voorwaarden, heb je bij wanbetaling geen poot om op te staan. Controleer dus geregeld of alles nog up-to-date is. De structuur en de werking van je organisatie kunnen mogelijk gewijzigd zijn. En ook de wetgeving kan om een aanpassing van de tekst vragen.

  1. Bevestig zoveel mogelijk per e-mail

Bevestig alle afspraken die belangrijk zijn per mail en niet via telefoon. Dat maakt dat er later geen discussie kan zijn over gemaakte afspraken.

Zit je, ondanks een goede offerte en duidelijke afspraken, nog steeds op een betaling te wachten?

Dan heb je waarschijnlijk ook weinig zin om geld uit te geven aan een advocaat of een duur incassobureau. Dat hoeft ook niet! Dankzij het online platform Unpaid – een initiatief van advocatenkantoor De Groote – De Man – kan je in enkele klikken een officiële claim indienen. Binnen de vijf werkdagen staat er een deurwaarder aan het huis van je klant met een officiële aanmaning tot betalen. Dat het werkt, bewijzen de cijfers. Gebruikers van Unpaid ontvangen gemiddeld binnen de 30 dagen hun geld, het voorschot van Unpaid én een schadevergoeding van maximum 10 procent.

Ontdek het zelf!  Probeer Unpaid vandaag nog uit.