“Er is veel gebeurd de afgelopen jaren”, vertelt Mathieu. “We zijn inmiddels vier jaar actief op de Belgische markt. De eerste twee jaar als distribiteur van 4PS Group in België. We concludeerden al heel snel dat we de Belgische bouwsector beter konden ondersteunen als onderdeel van de 4PS Group. Vandaar de beslissing om in 2020 te fusioneren en als 4PS Belgium verder te gaan.”
Integreren en daarna groeien
Een verstandig besluit, zo blijkt, want inmiddels bevat het klantenportfolio van 4PS Belgium enkele prominente bedrijven. Mathieu licht toe: “In 2020 hebben we ons echt gefocust op de integratie van 4PS Belgium in de 4PS Group. Wij hebben gewerkt aan een goede samenwerking met het hoofdkantoor en hebben een solide fundament opgezet voor 4PS Belgium. In 2021 hebben we vervolgens ingezet op groei. Zo hebben we een aantal heel complete dossiers toegevoegd aan ons klantenbestand. Dat zijn grote bedrijven die wij de komende jaren mogen helpen bij hun verdere digitalisatie, iets waar we natuurlijk veel zin in hebben!”
Om dé digitalisatiepartner te worden voor de Belgische bouwbranche, heeft 4PS Belgium de juiste mensen in huis nodig. 2021 stond daarom ook in het teken van investeren in mensen en investeren in betere samenwerkingen. “Het afgelopen jaar hebben we veel aandacht besteed aan senior consultancy en support. Als jonge onderneming is het belangrijk dat wij mensen met de juiste vaardigheden en ervaring werven om onze projecten tot een goed einde te brengen. Daarbij vind ik het heel belangrijk dat medewerkers zich goed kunnen inleven in wat er precies speelt bij een klant. Een 4PS’er moet de behoefte van de klant goed begrijpen om tot de essentie van het probleem te komen; dus goed luisteren en de onderliggende boodschap horen”, verduidelijkt Mathieu.
Kennisdelen = samen groeien
“Veel van onze medewerkers werken op locatie bij heel uiteenlopende bedrijven. We vergaren dus veel kennis over de verschillende sectoren binnen de bouw, maar die kennis zit verspreid in de organisatie. Om dat tegen te gaan zijn we gestart met kennisdelingsessies, op kantoor of remote. We bespreken bijvoorbeeld een specifiek klantproject en delen wat we leerden tijdens dat project. In zo’n sessie komen verschillende thema’s aan bod; zo hebben we ons onlangs gebogen over BPM (Business Process Management) om ons te helpen bij het uittekenen en verbeteren van bedrijfsprocessen bij het implementeren van onze software”, verklaart Mathieu.
Klanttevredenheid verbeteren is prioriteit
Toch is consultancy niet het enige waar 4PS Belgium het afgelopen jaar veel aandacht aan besteedde, ook nazorg stond hoog op de agenda. Mathieu licht toe: “Klanttevredenheid is erg belangrijk voor ons, daarom werken we ook hard aan een betere nazorg en support. We hebben een eigen supportteam ingericht en we blijven werken aan de optimalisatie van onze samenwerking met het supportteam in Nederland. Vanuit België bieden we eerstelijnssupport aan onze klanten, en voor tweedelijnssupport maken we gebruik van de expertise in Nederland. Ook Franstalige klanten willen we goed te woord staan in hun moedertaal, daarom is tweetaligheid iets waar we bij de verdere uitbreiding van ons team veel aandacht aan besteden.”
2022: het jaar van optimalisatie
4PS Belgium is in een korte tijd een compleet ander bedrijf geworden, van start-up naar een bedrijf met 30 medewerkers. Zo’n snelle groei heeft altijd een impact op de manier waarop je werkt. Niet alleen voor medewerkers was dat aanpassen, ook voor Mathieu en zijn co-managing partner Karel Deloddere was het een behoorlijke aanpassing.
“We waren voorheen van alles op de hoogte, maar het is nu gewoon onmogelijk geworden om elk detail, van elk project te kennen. Dus ja, dat betekent dingen loslaten en uit handen geven. Een heel proces waarbij we elke dag proberen om het ietsje beter te doen! Om als team en management te blijven groeien gaan we dit jaar vooral optimaliseren en standaardiseren. We gaan processen herijken, de sales-afdeling uitbreiden, samenwerkingen op punt zetten en onze teams meer zelfsturend inrichten.”
Bouw- en projectgeoriënteerde bedrijven faciliteren met mooie producten
De juiste mensen met de juiste capaciteiten op de juiste plek; het is duidelijk dat 4PS Belgium daar veel tijd aan besteedt. Dat alles om de bouwbranche te ondersteunen in hun digitalisering met innovatieve producten. Want 4PS Belgium is meer dan een ERP-leverancier. 4PS Belgium is een digitalisatiepartner die met behulp van de betrouwbare Microsoft-technologie bouw- en projectgeoriënteerde bedrijven helpt met het optimaliseren van bedrijfsprocessen, communicatie en samenwerken. Een mooi voorbeeld hiervan is het Be-Sync Informatie Portaal (ontworpen door zusterbedrijf Be-Sync), een document management systeem op basis van Microsoft SharePoint Online dat volledig gekoppeld is aan 4PS Construct.
Maar ook producten zoals de 4PS Buitendienst App en 4PS Control zijn van grote toegevoegde waarde om samenwerking binnen bouwbedrijven naar een hoger niveau te tillen. Waar de 4PS Buitendienst App vooral de verbinding maakt tussen de backoffice en medewerkers op de werf, draait 4PS Control volledig om het optimaliseren van de communicatie met klanten en onderaannemers.
4PS Belgium: 100% in de cloud
Wie vooruit kijkt, kan natuurlijk niet om één belangrijke trend: Software as a Service (SaaS), ofwel software uit de cloud. Ook 4PS Belgium zet resoluut in op business software vanuit de Microsoft Cloud.
“In Nederland zitten al sinds anderhalf jaar 4PS klanten in de Microsoft Cloud en ook in het Verenigd Koninkrijk begint het te lopen. Maar ik ben heel tevreden dat ik kan zeggen dat we naar alle verwachting in de loop van 2022 in België 100% in de Microsoft Cloud zitten. Al onze nieuwe klanten starten in de Microsoft Cloud, en bestaande klanten kunnen nu overstappen”, vertelt Mathieu trots.
“Ook in de markt is de vraag naar cloudsoftware groot, er is geen bedrijf meer te vinden dat niet bewust kiest voor bedrijfssoftware in de cloud. Niemand wil kiezen voor verouderde technologie en daardoor achterblijven op de concurrentie. En wij helpen ze daar graag bij!”, sluit Mathieu af.