GENT/HAMME/KLUISBERGEN – Kaftpapier met buitenaardse leeuwen, een broodzakje in wasbaar papier en vriendenboekjes met knotsgekke vragen. JBC verrast vanaf 10 augustus met een terug-naar-school Local Market verspreid over alle filialen. Het koos 8 Belgische merken, waarvan 3 Oost-Vlaamse, elk met bijzondere aandacht voor mens, dier en planeet. Ze bewijzen dat terug-naar-school van A tot Z Belgisch kan.
Dat het Belgische JBC sterk inzet op lokale partnerships, is niets nieuws. Na een participatie in Washcot, de start-up met wasbare luiers, en een recente samenwerking met de jonge printontwerpster Marylène Madou, verenigt JBC opnieuw de krachten met lokale ondernemers. Zoals steeds, streeft JBC naar een win-win samenwerking. De acht lokale merken geven een extra dimensie aan de winkelervaring van de JBC klant. Tegelijkertijd koopt de Limburgse modeketen alle producten aan en biedt de merken zo een mooi order na een turbulente tijd.
Ann Claes, chief buying officer van JBC, vertelt: “Bij JBC begrijpen we als geen ander hoe uitdagend deze periode is voor lokale merken. Daarom willen wij met dit initiatief ons winkelnetwerk en onze communicatiekanalen ter beschikking stellen van merken die nog aan de weg timmeren of een nieuw product lanceren. We bieden hen met de Local Market een uniek platform om hun producten in de kijker te zetten en aan te bieden aan de Belgische consument”.
Drie toffe Oost-Vlaamse merken
JBC selecteerde acht Belgische merken voor de Local Market, waarvan drie uit Oost-Vlaanderen. Ieder JBC filiaal krijgt een eigen selectie van merken. Zo biedt Enfant Terrible uit Kluisbergen vrolijke mappen, etiketten, kaftpapier en verjaardagsuitnodigingen met headbangende dino’s en struisvogels in rolschaatsen. Hun doel? Een lach op de snoet van jong en oud toveren!
Het Gentse helen b, voor velen vooral bekend van “die bekertjes met grappige tekeningen op”, werd opgericht door Helen Blanchaert, die alles tekent, ontwerpt en creëert wat het dagelijkse leven fijner maakt. Behalve de karakteristieke bekers, zitten er ook een turnzak en papierwaren in het assortiment. Deze tonen een vrolijk meisje, dat helen b speciaal voor de Local Market tekende.
Studioloco uit Hamme maakt de leukste verjaardagsuitnodigingen, brooddozen, weekplanners en to-dolijstjes. Oprichtster Nathalie was op zoek naar eigenzinnige maar stijlvolle kids artikelen en besloot zelf aan de slag te gaan. De naam Studioloco is trouwens afgeleid van die van haar twee dochters en grootste fans, Louise en Colette.
De Local Market is geen eenmalig project voor JBC. Bedoeling is om het concept na een succesvolle eerste editie te herhalen en de kaart te blijven trekken van Belgische partnerships. “Want samen staan we immers sterker!”, besluit Ann Claes.
De acht lokale merken zijn vanaf 10 augustus beschikbaar in de Belgische JBC winkels.