“De afgelopen 5 jaar keken we samen met onze klanten naar de impact van de bestaande strategie in de externe maar ook de interne wereld van een organisatie”, legt oprichter Bart Vandesompele uit. “Die twee moeten op elkaar moeten afgestemd zijn, en onderzoek wijst uit dat slechts 14% van het personeel weet wat de strategie van hun bedrijf is. Hallucinante cijfers. Je vraagt je af waar die 86% anderen dan mee bezig zijn…”
Maar ook extern slagen bedrijven er niet altijd in om duidelijk te maken wat de boodschap is, voor welke doelgroep, en welke communicatiemedia nuttig zijn om het verschil te maken. Storytelling is prima als concept maar niet als het de verkeerde “story” is. Journalisten willen ook horen waar het verschil gemaakt wordt. De ontvanger moet iets hebben aan de boodschap, niet de zender. Daar maken The Content Makers het verschil.
The Content Makers
The Content Makers, dat zijn Bart en Marleen, partners zowel privé als professioneel, die elk apart hun sporen verdiend hebben. “Wij keren terug naar de kern. De tellers op nul en focus op wat het belangrijkste is. Een frisse blik voor het management en de aandeelhouders. Wij maken de strategie niet, wij herleiden ze wel tot de essentie. Tot wat de andere kant van de tafel eraan heeft”, vertelt Bart.
“En we maken het onszelf niet makkelijk, we toetsen het voortdurend aan de maatschappelijke context. Daarom gaan we de wijde wereld in. Dat lukt vaak beter via debatten en panelgesprekken of via reizen naar locaties waar inhoud belangrijk is: New York of de Dubai World Expo bijvoorbeeld, waar een programma met inspirerende CEO’s die daar werken, de ogen kan openen van de deelnemers.”
2022, het jaar van positieve verandering
“2022 moet ons slimste jaar worden als leefwereld, en maatschappij”, verduidelijkt medevennoot Marleen Verstraete. “Mensen zoeken naar een nieuwe start, een nieuwe aanpak, en mijn ervaring in HR en change management en interne communicatie laat me toe om inhoud te geven aan de taak van mensen en daardoor met meer plezier te gaan werken. Covid is een kans om onszelf her uit te vinden en nieuwe fundamenten te bouwen. Pas dan zal covid een positieve gamechanger blijken te zijn voor onze economie.”
“We merken dat bedrijven iets nieuws zoeken maar niet goed weten wat. Met onze nuchtere aanpak helpen we het management om zelf de juiste beslissingen te nemen, gebaseerd op wat Marleen en ik al die jaren in bedrijven hebben meegemaakt als ervaring. En dat werkt”, besluit Bart.