2014 was grand cru jaar voor Brouwerij Huyghe

00000000alainde2014 is een grand cru jaar geworden voor brouwerij Huyghe. Ondanks de dalende bierconsumptie, de aanhoudende zware taksen op bier in Frankrijk (de grootste afzetmarkt van de brouwerij) en de verdere groei van Belgian-style brouwerijen in de VS (de tweede belangrijkste markt), groeide de omzet met 20% – en werd hiermee de kaap van 26 miljoen € gerond – en steeg het volume met 10%, tot een totaal volume van 180.000 HL. Die groei is voor een groot deel te danken aan de export, die goed is voor 74% van de omzet, maar ook de nationale markt groeide sterk (+ 22,5%), onder meer dankzij het in april 2014 gelanceerde abdijbier Averbode. De brouwerij wil in 2015 alvast verder gaan op hetzelfde elan en blijft investeren in duurzaamheid, om op die manier haar streefdoel te bereiken: de groenste brouwer van België worden.

 De spectaculaire groei heeft de brouwerij vooral te danken aan haar speciaalbieren en meer bepaald aan de strategische kernmerken Delirium, La Guillotine en Averbode abdijbier. Zij stegen met 32% en vertegenwoordigen 56% van de totale omzet. Die omzet kwam in 2014 uit op 26 miljoen €, een stijging van 20% versus 2013. De Delirium-familie (Tremens, Red, Nocturnum en Christmas) is altijd al verantwoordelijk geweest voor het leeuwendeel van de omzet en blijft alvast verder groeien (+28% tov 2013), mede dankzij het blijvende succes in het buitenland. Het bier van de roze olifant is intussen al in 85 landen wereldwijd aanwezig en die export staat in voor 74% van de omzet. De top 3 exportmarkten zijn nog steeds Frankrijk (+10%), de VS (+28%) en Canada (+21%), maar relatief nieuwe markten zoals China en Brazilië rukken in een sneltempo op (respectievelijk +60% en +61% versus 2013).

De brouwerij heeft intussen ook voet aan de grond gekregen op het Afrikaanse continent: Ivoorkust, Congo, Kenia en Kameroen zijn een aantal landen waar je sinds kort ook Delirium kan vinden. De brouwerij streeft er alvast naar om op korte termijn aanwezig te zijn in 100 landen ter wereld.

Maar ook de nationale markt groeit sterk: vorig jaar ging de omzet er met zo’n 22,5% op vooruit en de brouwerij heeft dat mede te danken aan de heel succesvolle lancering van het Averbode Abdijbier dat in april op de markt kwam. En ook de buitenlandse markten hebben het Averbode bier nu ontdekt. Vandaag is het bier reeds verkrijgbaar in een 20-tal markten naast België, waarbij onder meer in Rusland, Mexico, Brazilië, Spanje, Italië, Panama, Chili en nog tal van andere.

En de brouwerij blijft alvast ambitieus. Alain de Laet, gedelegeerd bestuurder van de brouwerij, verduidelijkt: We willen in 2015 de lijn van vorig jaar doortrekken, en streven naar een omzetstijging van 16%. We geloven dat we dit kunnen realiseren onder meer door onze salesteams te laten groeien en door met innovatieve acties uit te pakken om onze kwaliteitsbieren in de verf te zetten. Bovendien toonden we met de lancering van het Averbode Abdijbier en ons 25 jaar jubileum bier Delirium Argentum aan dat we ook verder blijven investeren in innovatie.“

Naast een verdere duurzame groei streeft brouwerij Huyghe er in 2015 ook naar om haar ecologisch profiel nog verder te verbeteren om op die manier de meest groene brouwer van België te worden. De afgelopen jaren deed de brouwerij al heel wat inspanningen op dat vlak, wat resulteerde in verlaagde consumptie van middelen, over de hele lijn: grondstoffen -10%, CO2 -17%, stoom -55%, water -20% en elektriciteit -24%.

En in 2015 plant de brouwerij nog een extra 4.000.000 € aan investeringen. Onder meer in de bottelarij voorziet de brouwerij investeringen ter waarde van 1,2 miljoen €, om innovatieve verpakkingen mogelijk te maken, en de kwaliteit, flexibiliteit en het rendement te verhogen. Er komt ook een nieuwe filtratie unit die 200HL bier ipv 100 HL bier per uur kan filteren, een nieuw magazijn van 2500 m2 wordt in gebruik genomen en zal ook de mensen van de beschutte werkplaats huisvesten die voor de brouwerij de geschenkverpakkingen maken. Daarnaast plant de brouwerij ook nog een studie om via nanofiltratie 70% van het afvalwater te gaan hergebruiken.