200.000 euro omzet met onlineverkoop van wasbare luiers, maandverband en inlegkruisjes

TanteRosa_logo_figuur_transp_webOp 1 januari 2013 besliste Elisabeth De Vos haar vaste ambtenarenjob op te zeggen en zich voluit te wijden aan haar twee internetshops. “In 2011 was ik gestart met de webshop www.kleinspook.be, die zich met de verkoop van wasbare luiers richtte tot jonge ouders. Via die site begon ik geleidelijk aan ook wasbaar maandverband en menstratiecups te verkopen. Ik wilde een website die zich richtte tot alle vrouwen en niet enkel tot de jonge mama’s. Want het is mijn vaste overtuiging dat we zelf veel kunnen doen aan de afvalberg die heel nefaste gevolgen heeft voor het milieu. Voor de wasbare maandverbanden, inlegkruisjes en menstratiecups heb ik daarom een aparte webwinkel geopend onder de naam www.tanterosa.be.”

Dat Elisabeth De Vos de juiste snaar heeft geraakt, bewijzen de cijfers. De gezamenlijke omzet van beide webwinkels zal dit jaar uitkomen op zowat 200.000 euro. “Dat is een forse groei ten opzichte van vorig jaar. Maar we zijn er zeker van dat er nog veel meer groei mogelijk is. Steeds meer mensen zien in dat er een einde moet komen aan onze wegwerpmaatschappij. En daar spelen onze wasbare, herbruikbare producten perfect op in.” Dat de verkoop vooralsnog vooral gebeurt via de eerste webshop vindt ze logisch. “Het duurt enige tijd eer de naam van een webwinkel echt bekend raakt. Bij Klein Spook was dat ook het geval.Stilaan beginnen we echter ook de naam tanterosa.be meer te promoten.”

Elisabeth De Vos schat dat zowat een kwart van de onlinebestellingen bij haar thuis in de Gentse stationsbuurt worden afgehaald. “Voor de mensen die in Gent wonen of hier de trein nemen, is dat gemakkelijk. Dan kunnen ze ook nog wat extra vragen stellen. We willen ons graag onderscheiden door heel veel service te bieden, en dat kan tijdens de contactmomenten bij afhalingen.”

Ondanks de mooie omzetcijfers is de zakenvrouw niet in de eerste plaats met groei bezig. “Ik hoop vooral dat het concept wasbaar maandverband en menstruatiecups wat uit de taboesfeer kan komen. Dat mensen weten dat het bestaat, dat het niet vies is, maar in tegendeel. En dat mensen er heel bewust voor kiezen. Dat is ook wat we via een specifieke Facebook-groep, Wasbaar Maandverband, proberen te bereiken. Voor onszelf zijn we nu al heel tevreden. Het is fijn dat ik er al van kan leven en dat we er met verschillende consulentes aan kunnen werken. Dat netwerk van consulentes -Antwerpen, Vlaamse Ardennen, Brussel, Limburg, West-Vlaanderen- zorgt ervoor dat we onze service ook buiten de eigen standsgrenzen kunnen brengen.

Ook over logistiek – die nogal eens een zorgenkindje kan zijn bij beginnende webwinkels – is goed nagedacht. “We hebben een uitgekiend backofficesysteem dat de stock bijhoudt en de facturen maakt. We bewaren de voorraad allemaal bij ons thuis en maken hier ook de pakjes. Elke dag gaan we met een stapel pakken naar de post. Dat proberen we nog steeds zoveel mogelijk met de fiets te doen, maar soms zijn het er gewoon te veel en moeten we wel de auto nemen. De pakjes die afgehaald worden, worden gemaakt zodra ze betaald zijn. En die staan hier klaar tot ze afgehaald worden. Afhalingen gebeuren op afspraak.

We verkopen duurzame producten, dus proberen we ook de logistiek zo duurzaam mogelijk te doen. Klanten moeten niet schrikken indien ze wijndozen of ander kartons krijgen, ook dat is voor ons hergebruik.” Omwille van het duurzame karakter, overweegt Elisabeth De Vos trouwens ook om gebruik te maken van BubblePost (zie ook http://www.madeinoostvlaanderen.be/nieuws/fietstransportbedrijf-bubble-post-dankzij-investeerders-klaar-om-europa-te-veroveren/), aangezien dit ook een ecologische transportdienst is.