Schermafbeelding 2022-03-15 om 09.06.44

15 miljoen dollar voor Gentse CHEQROOM om internationale marktleider te worden

GENT - CHEQROOM, de Gentse speler die software ontwikkelt voor het beheer van film- en opnamemateriaal, haalt 15 miljoen dollar aan groeikapitaal op om haar internationale groei te versnellen. Concreet zal de investering, afkomstig van Amerikaans durfkapitaal van Level Equity, gebruikt worden om het product verder te ontwikkelen, kantoren te openen in de Verenigde Staten en Spanje om nieuwe markten aan te boren door extra in te zetten op sales en marketing.

CHEQROOM werd opgericht door CEO & Founder Vincent Theeten in 2014, werkt vandaag reeds voor klanten als Google, Airbnb en EA sports en groeide tot nu toe hoofdzakelijk met eigen middelen. “De afgelopen jaren groeiden we jaarlijks meer dan 50%. Op dit moment hebben we meer dan 1000 klanten. Dat we de juiste product-market fit gevonden hebben, werd ook bevestigd door onze plek in de Deloitte Technology Fast 50 vorig jaar, waarmee we ons tot de 50 snelst groeiende Belgische tech-bedrijven mogen rekenen”, vertelt Theeten trots.

En dat de ambities daar niet stoppen, is duidelijk: het bedrijf wil dé marktleider worden voor het beheer van audiovisueel materiaal. Om die ambitie waar te maken, werd het tijd om op zoek te gaan naar extern kapitaal. En dat vond de Gentse speler bij het growth equity bedrijf, Level Equity. De investeerder is gebaseerd in New York en zal Cheqroom ondersteunen bij de de uitbreiding op de Amerikaanse markt.

“Voor de meeste bedrijven met grote hoeveelheden hoogwaardige apparatuur, gebeurt het proces van het beheren van hun inventaris nog grotendeels via Excel of pen en papier. Het beheer van deze inventaris is steeds complexer geworden. Cheqroom heeft dit probleem opgelost. We zijn verheugd om samen te werken met de marktleider op dit gebied en kijken ernaar uit om de Amerikaanse expansie- en toekomstige groei-initiatieven van het bedrijf te ondersteunen”, aldus Charles Chen, Partner bij Level Equity, die toetreedt tot de raad van bestuur van Cheqroom.

Blijven investeren in product en markt

Met het geld heeft Cheqroom duidelijke plannen. Eerst en vooral zal het bedrijf blijven investeren in haar product. “We merken dat steeds meer grote bedrijven bij ons terecht komen om inzicht te krijgen in hun Return on Equipment. Naast het beheer van het materiaal zelf, vergroot Cheqroom namelijk de efficiëntie en productiviteit van bedrijven en geeft het slimme inzichten naar investeringen of gebruik van materiaal toe. Om aan de complexere noden van die grotere klanten te voldoen, willen we het product dus in dat opzicht verder uitbreiden”, vertelt Samia Suys, Head of Product bij Cheqroom.

Daarnaast wil het bedrijf ook haar doelgroep verbreden. “Vandaag richten we ons voornamelijk op videoproductie maar we merken veel potentieel in gerelateerde sectoren. Denk maar aan visuele inspectie met drones, software & game ontwikkelaars of e-sports productie. Om die markten aan te spreken, zullen we verder moeten investeren in onze sales- en marketingaanpak”, legt Diederik Syoen, Head of Marketing bij Cheqroom uit.

Nieuwe kantoren in VS en Spanje

Tot slot zal de Gentse start-up het geld ook gebruiken om zich geografisch sterker te verankeren, met twee nieuwe kantoren. Eerst en vooral zal het bedrijf een kantoor openen in New York met de bedoeling om dichter bij een groot deel van haar klanten te zitten. Want van de 1000 internationale klanten, bevindt ongeveer 70% zich in de Verenigde Staten. Dit zijn zowel grote broadcasters zoals FOX Sports en CNN, software bedrijven als Google of EA Games, maar ook een aantal specifieke niches die niet bestaan in Europa.

“Productiehuizen van kerkgemeenschappen zijn in Amerika big business. Bepaalde kerken hebben elke week 85,000 volgers op hun livestreams. Ook de grote sportcompetities van Universiteitsteams kennen we hier niet. Deze teams tellen vaak meer dan 100 werknemers, atleten niet inbegrepen. Zij gebruiken Cheqroom voor het materiaalbeheer van hun videokanalen”, licht Theeten toe.

In het Amerikaanse kantoor zullen voornamelijk mensen tewerkgesteld worden die rechtstreeks in contact staan met de klant, zoals sales, marketing en customer service. “Ondanks dat een groot deel van de interacties vandaag digitaal gebeuren, merken we toch dat het contact veel persoonlijker wordt wanneer je fysiek kan afspreken, en het verzamelen van feedback over hoe klanten het product gebruiken wordt zo veel makkelijker. Door het wegvallen van het grote tijdsverschil, zal ook de service een pak vlotter kunnen verlopen”, vult Theeten aan.

Verdubbeling aantal medewerkers

Europa en de rest van de wereld zal Cheqroom vanuit haar hoofdkantoor in Gent blijven bedienen. Toch zal het ook een vestiging openen in Spanje, dat een ontwikkelingshub voor het product moet worden. Hiermee wil Cheqroom inspelen op de enorme poule aan goed opgeleide Spaanse softwareontwikkelaars, terwijl er op vandaag nog te weinig Spaanse softwarebedrijven zijn om hen tewerk te stellen.

Concreet plant CHEQROOM tegen einde 2022 een verdubbeling van haar aantal medewerkers, verspreid over het hoofdkantoor in Gent, en de nieuwe kantoren in Spanje en Amerika.