De meeste merken hebben vandaag een goed beeld van wie hun online klanten zijn. Maar ondanks de opmars van e-commerce gebeurt 80 procent van alle aankopen nog altijd offline, in fysieke winkels. Accurat gebruikt mobiele data om de fysieke leefwereld en het offline shopgedrag van consumenten in kaart te brengen. Door elke dag miljoenen locatiepunten te verwerken (uiteraard geanonimiseerd), krijgen retailers betrouwbare inzichten die hen toelaten om onderbouwde strategische beslissingen te nemen. Drie jaar na de oprichting doen grote retailers als Delhaize, Lidl en Brico al een beroep op de technologie van Accurat.
“Retail, en zeker de food retail, is een uiterst competitieve markt”, verduidelijkt Roel Dekelver, head of external communications Delhaize. “Snel kunnen beschikken over betrouwbare data is van cruciaal belang. Het is dé reden waarom Accurat in geen tijd een vaste plek heeft verworven in de set van analytische oplossingen die we gebruiken om onze strategische beslissingen te onderbouwen.”
Blinde vlekken wegwerken
“Welk profiel hebben jouw klanten? Hoe ver rijden ze voor een bezoek aan jouw winkel? Welke van jouw concurrenten bezoeken ze? Dat zijn voor veel retailers nog blinde vlekken”, zegt Bart Muskala, een van de twee founders van Accurat en voordien onder andere partner bij reclamebureau BBDO. “Ze weten misschien 10 procent over hun klanten. Ze hebben een goed beeld van het klantengedrag binnen de vier muren van hun winkels, maar daar houdt het op. Hoe die consumenten zich gedragen bij hun concurrenten of in andere winkels, of hoe hun leefwereld eruit ziet, daarvoor baseren ze zich op verouderde rapporten van marktonderzoeksbureaus en op onnauwkeurige enquêtes bij pakweg 1.000 klanten.”
“Die rapporten en enquêtes zijn bovendien momentopnames”, verduidelijkt co-founder dr. ir. Steven Van Canneyt (ex-Yahoo en ex-Realo). “De coronacrisis heeft getoond dat de beslissingspatronen van consumenten razendsnel veranderen.”
“Onze data geven retailers de ontbrekende real-time inzichten om strategische beslissingen op te baseren. Ze kunnen hun lokale concurrentiekracht versterken, hun folderdistributie optimaliseren of meten hoeveel extra winkelbezoeken een campagne oplevert. Daarvoor werken we ook samen met mediabedrijven als Clear Channel, LijnCom en Brightfish.”
Kapitaalronde om Europese groei aan te zwengelen
Accurat heeft net 1,1 miljoen euro opgehaald om zijn technologie aan nog meer supermarkten en retailers (doe-het-zelfketens, mode, tuinbouw, beauty,…) ter beschikking te stellen. Naast België en Nederland richt de start-up ook zijn pijlen op andere Europese markten, de eerste contracten in Duitsland zijn ondertussen getekend. Om die groei te ondersteunen, werft Accurat volop nieuw talent aan. Er staan vacatures open voor salesmensen, developers, data scientists en data engineers.
Naast KBC, PMV en VLAIO stapten ook serieondernemers als Lorenz Bogaert en Toon Coppens (Netlog, Twoo, Realo, Delta,…) mee in de recente kapitaalronde.
Lorenz Bogaert is ervan overtuigd dat de technologie van Accurat de manier waarop retailers beslissingen nemen in de nabije toekomst zal transformeren: “Retailers staan elke dag voor moeilijke beslissingen. Buikgevoel, halve waarheden of verouderde inzichten zijn niet langer goed genoeg. Retailers zullen zich voor hun beslissingen laten leiden door de aanbevelingen van slimme artificiële assistenten, die zich op hun beurt baseren op big data. Accurat is de oplossing voor de uitdagingen die op retailers afkomen.”