GENT – Veel kmo’s zitten dezer dagen met vragen. Hoe moeten ze omgaan met de coronacrisis en de gevolgen ervan? Welke overheidsmaatregelen zijn voor hen van toepassing? Moeten ze hun strategie aanpassen? Hoe kunnen ze zich wapenen voor de wereld na corona? Ervaren manager Johan Houbart richtte recent met een aantal collega’s het KMO Adviescentrum op en helpt kmo-ondernemers en starters met gepast advies. “Nu, meer dan ooit, staan we klaar om antwoorden te bieden op vragen van ondernemers. We willen er voor hen zijn en bieden een eerste sessie gratis aan”, aldus Johan Houbart.
Het KMO Adviescentrum biedt hulp aan ondernemers en bestaat uit 11 experten die zaakvoerders en starters ondersteunen met advies en ondersteuning op maat. Hun expertise omvat de thema’s strategie, financieel advies, verkoop en overname, mens en organisatie, juridische vraagstukken, subsidiebegeleiding, communicatie, vormgeving en merkcreatie, social media marketing, web design en digitale automatisering.
Johan Houbart: “Het zijn geen makkelijke tijden. Elke ondernemer zit nu met vragen of een probleem, maar de zoektocht naar het juiste, gepaste advies is tijdrovend. Wij centraliseren alle expertise op 1 website. Online boek je een afspraak met een expert naar keuze voor advies per videocommunicatie of telefoon. Van achter je bureau kan je de nodige raad krijgen zonder je te moeten verplaatsen. Het kan dus snel en efficiënt gaan. En de eerste sessie bieden we gratis aan.”
Blog helpt ondernemers op weg
Ook op de blog van het KMO Adviescentrum vinden bedrijven allerhande tips en tricks om door deze crisisperiode te komen. Onder meer van financieel expert Louis Grulois van het Gentse Smart Figures: “Deze crisis vraagt een bijzondere aanpak en uiteraard willen bedrijven financieel gezond blijven. Dat betekent dat je gevat en assertief moet optreden. Afwachten is geen optie. Daarom is het belangrijker dan ooit om vooruit de kijken en de impact van de crisis op de resultatenrekening en vooral op de cashflow in kaart te brengen.”
Het KMO Adviescentrum adviseert om van deze gelegenheid gebruik te maken om de bedrijfsstrategie tegen het licht te houden. “Elke sector is anders maar wij gaan uit van deze vuistregels: denk grondig na over je bedrijfsstrategie, hou altijd je doel en je doelgroep in de gaten. Hou vast aan de unieke eigenschappen van je product en blijf transparant communiceren”, besluit Johan Houbart.