Het Zuid-Afrikaanse GRW, een partnerbedrijf van het Duitse Schmitz Cargobull, heeft met de curatoren van het failliete Van Hool een definitieve overeenkomst gesloten om de afdeling ‘industriële voertuigen’ over te nemen. Het gaat concreet over de productie van tankwagens, opleggers en tankcontainers. “Op maandag 29 april starten we de productie in Koningshooikt officieel opnieuw op”, zegt Gerhard van der Merwe, de CEO van GRW. “In een eerste fase zullen alle voertuigen die zich qua productie in een eindfase bevinden, volledig worden afgewerkt door een beperkt aantal medewerkers. En in een tweede fase gaan we onderdelen aankopen waarmee we zelf industriële voertuigen gaan produceren.”
“We willen tegen begin juni 2024 weer volledig operationeel zijn. Dat zal naar verwachting gepaard gaan met een tewerkstelling tot 350 mensen”, Gerhard van der Merwe, CEO van GRW.
“In een derde fase wordt dan de productie van industriële voertuigen weer volledig opgestart”, verduidelijkt Van der Merwe. “Het is ons doel om tegen begin juni 2024 weer volledig operationeel te zijn. Dat zal naar verwachting gepaard gaan met een tewerkstelling tot 350 mensen.” Vlaams minister van Economie Jo Brouns (CD&V) maakte eerder bekend dat GRW op de site van Van Hool binnen de twee jaar een gloednieuwe fabriek voor industriële voertuigen wil bouwen. Mogelijk worden in die nieuwe fabriek nog meer jobs gecreëerd. Voorlopig huurt GRW een gebouw op de site van Van Hool.
“Constructieve” gesprekken
Het is nog wachten op concreet nieuws over een doorstart van VDL op de site van Van Hool. Het Nederlandse bedrijf heeft de intentie om de bus- en touringcarafdeling van Van Hool over te nemen. “De gesprekken met de VDL Groep zijn nog lopende”, zegt curator Jeroen Pinoy. “Ze verlopen constructief en zullen binnen de kortst mogelijke termijn worden afgesloten.” VDL moet zich haasten, omdat veel mensen die ontslagen zijn bij Van Hool, intussen al door andere bedrijven zijn gecontacteerd. En VDL heeft veel van die mensen nodig om een doorstart te maken. Het lijkt er wel op dat VDL honderden jobs in Koningshooikt wil behouden.
“De gesprekken met de VDL Groep zijn nog lopende. Ze verlopen constructief en zullen binnen de kortst mogelijke termijn worden afgesloten”, Jeroen Pinoy, curator.
Lees ook: Al meer dan 500 ontslagen werknemers Van Hool ingeschreven bij VDABDe curatoren lieten bij de aanduiding van VDL en GRW als kandidaat-overnemers duidelijk verstaan dat er in Koningshooikt 650 tot 950 banen zouden behouden blijven. Nu bekend is dat GRW 350 mensen in dienst wil nemen, schieten er dus nog 300 tot 600 jobs over, en die kunnen alleen nog van VDL komen. Het is nu afwachten wat VDL precies in Koningshooikt wil doen. Het Nederlandse bedrijf heeft zopas een gloednieuwe bussenfabriek in Roeselare gebouwd, waar 650 mensen aan de slag zijn. Het is duidelijk dat de Nederlanders met Koningshooikt hun tweede sterke vestiging in Vlaanderen willen uitbouwen. Of VDL ook daar nog bussen zal produceren, of zich zal beperken tot touringcars, moet in de komende weken duidelijk worden.