zorgbedrijf Foto: Joren De Weerdt

Zorgbedrijf Vlaanderen opent assistentiewoningen, dienstencentrum en brasserie op Heistse berg: “We gaan voor bloeiende ontmoetingsplek met gelukkige bewoners”

Zorgbedrijf Vlaanderen opende het voorbije weekend het project Heistse Berg. Op de plek waar ooit het Heilig-Hartcollege van Heist-op-den-Berg stond, staan nu 49 assistentiewoningen, een nieuw dienstencetrum en een brasserie waar iedereen welkom is. Een beperkt aantal woningen is nog beschikbaar. Assistentie is er gegarandeerd binnen de zeven minuten.

Zorgbedrijf Vlaanderen opende het project Heistse Berg afgelopen zondag met een brunch voor bewoners, buren, familie en vrienden. Na een officieel luik met directeur van Zorgebedrijf Antwerpen Johan De Muynck en Heistse schepenen Carl Verelst (CD&V) en Sarah Wouters (Groen) volgde een toast met bubbels, mocktails en hapjes. The Voice Senior-winnaar John Leo veranderde tot slot het terras van het dienstencentrum in een dansvloer.

“De gemeente komt niet met geld over de brug, maar geeft ons alle steun in de vorm van goedkeuring”, legt De Muynck uit. “Door aan de assistentiewoningen en het dienstencentrum een brasserie toe te voegen, richten we ons op de hele buurt. De gemeenschapswerking van het dienstencentrum in combinatie met leuke en betaalbare horeca vinden we een sterkte.”

Op schema

Om de hinder voor de omgeving te minimaliseren, verliepen de werkzaamheden aan het project Heistse Berg gecoördineerd met die van het exclusieve woonproject Park op den Berg. “Van onze assistentiewoningen is inmiddels zo’n driekwart bewoond”, zegt De Muynck. “Tijdens het eerste jaar werken we liever gefaseerd toe naar een bezetting van 100%, omdat we weten dat we in een nieuwbouw hier en daar toch kinderziektes ontdekken. Die halen we er graag eerst uit voor we naar die 100% toe werken. We willen ook dat iedereen die hier komt wonnen, de tijd krijg om onthaald te worden en geholpen waar nodig. We willen dus niet alleen een vol, maar vooral ook een volwaardig huis zijn. We zitten op schema.”

Bewoners van het project die assistentie nodig hebben, mogen verwachten dat de telefoon binnen de tien seconden wordt opgenomen. “Een groot deel van de dag is er iemand ter plaatse, maar er is geen inwonende conciërge”, zegt De Muynck. “Op elk moment van de dag kan er binnen de zeven minuten wel iemand ter plaatse zijn. Via het telefoongesprek kunnen we de dringendheid van de benodigde assistentie inschatten. Gaat het om een lekkende kraan of een medische interventie? Zo weten we meteen wat er nodig is.”

Gelukkig wonen

Zo’n honderdvijftig mensen zakten zondag af naar de officiële opening. Meer dan honderd geïnteresseerden namen deel aan rondleidingen in de assistentiewoningen. Brasserieklanten mogen zich voortaan verwachten aan een klassieke brasseriekaart met warme en koude gerechten. “We willen van de site een bloeiende ontmoetingsplek maken voor de omgeving, maar zonder onze voornaamste doelstelling uit het oog te verliezen: zorgen dat wie hier woont, echt gelukkig is. Daar gaan we de komende periode alles aan doen.”

Wie interesse heeft in een assistentiewoning op de Heistse berg, kan de klantendienst van Zorgbedrijf Vlaanderen telefonisch contacteren. Er zijn nog enkele flats te huur of te koop.