In december vorig jaar werd in Mechelen de eerste fase van het project met hellende en bellende vlakken uitgerold. Zeventien zaken kregen een permanent hellend vlak aan de voordeur of kozen voor een zogenoemd bellend vlak. Wanneer een permanent vlak onmogelijk is, kan er een bel geïnstalleerd worden. Mensen die er gebruik van willen maken, kunnen aanbellen en zo weet de uitbater dat hij het hellend vlak moet plaatsen.
Nu wordt ook de tweede fase uitgerold en krijgen opnieuw zeventien handels- en horecazaken een hellend vlak. “De toegankelijkheid van de zaken in een historische stad vormt vaak een uitdaging”, zegt bevoegd schepen Rina Rabau Nkandu (Voor Mechelen). “Dankzij het hellend vlak kan iedereen op een vlotte en veilige manier het gebouw betreden. Niet alleen mensen die in een rolstoel zitten, maar bijvoorbeeld ook ouders met een kinderwagen.”
Makkelijke toegang
Eén van de deelnemende zaken is AVD Travel in de Bruul. Het reisbureau biedt ook toegankelijke reizen op maat aan en zaakvoerder Gilles van Dijck twijfelde dan ook niet om in het project te stappen. “Als reisbureau willen wij ervoor zorgen dat iedereen, ongeacht fysieke of andere mobiliteitsbeperkingen, makkelijk toegang heeft tot onze diensten. We zijn heel blij dat we via de stad de kans kregen om een hellend vlak te plaatsen.”
Voor een betere toegankelijkheid van de handels- en horecazaken, werkt de stad nauw samen met Inter Vlaanderen en Dito vzw. “Want dit is niet het enige project. Zo loopt er momenteel een groot toegankelijkheidsonderzoek, passen we evenementen aan en voorzien we voldoende toegankelijke toiletten. Tijdens de verkiezingen is er ook gratis vervoer voor minder mobiele mensen. Via een breder actieplan zetten we zo grote stappen vooruit”, aldus Rabau Nkandu.