Het wooninspiratieplatform Abitaz, dat aangestuurd vanuit Heist-op-den-Berg op 1 juli online ging, is na twee maanden met 550 projecten, ruim 5.300 foto’s en 1.500 bezoekers per week het belangrijkste in zijn genre in België. Initiatiefnemers Steven Roziers en Jef De Meutter koesteren internationale plannen.
Abitaz komt voort uit dmlights, de online verlichtingszaak van Jef De Meutter uit Heist-op-den-Berg. “We wilden mensen inspiratie bieden maar verlichting was daarvoor te beperkt”, vertelt Steven Roziers, die werkzaam was bij dmlights maar intussen de operationele leiding heeft bij Abitaz. De twee richtten een nieuw bedrijfje op en bieden professionelen de mogelijkheid om hun woonprojecten voor te stellen aan de hand van een fotoreportage. Bezoekers die een project tof vinden en meer informatie willen, klikken door en komen bij de uitvoerder terecht.
“Meer dan 100 professionals hebben al 1 of meer projecten online, het merendeel uit Vlaanderen maar ook al enkele uit het buitenland”, aldus Roziers. “In totaal gaat het om 550 projecten en tot nu toe 5.304 foto’s. Gemiddeld lokken we al 1.500 bezoekers per week. Op Facebook hebben we zopas onze 10.000ste like gevierd.”
Naast operationeel manager Roziers werken op dit moment nog een developer en een medewerkster die data verwerkt voor Abitaz. Dat het platform de extensie .com gebruikt, wijst op de internationale plannen. “In Noord-Amerika bestaan er soortgelijke platformen, maar in Europa is er geen enkele zoals wij. We gaan binnenkort nog een stap verder. Dan zal het mogelijk zijn om producten die je ziet op de foto’s, te taggen en aan te kopen.”
Waar zit dan het verdienmodel? “In een volgend stadium wordt het mogelijk om te adverteren zonder dat het storend zal overkomen. Voor de woonprofessional zal het publiceren van projecten altijd gratis blijven”, benadrukt Steven Roziers nog.