Een aannemer is volop bezig om de Geitestraat opnieuw aan te leggen, maar niet alleen het openbaar domein wordt onder handen genomen. Wie geregeld in de winkelstraat tussen de Bruul en de IJzerenleen passeert, heeft het misschien al opgemerkt: aardig wat handelspanden zijn er opgeknapt of er hangt een aanvraag uit om daar een vergunning voor te krijgen.
“Twee vrienden van ons waren op zoek om iets te kopen of te huren, maar het aanbod was beperkt”, zegt Greet Geypen van Breba. De ontwikkelaar uit Leuven, gespecialiseerd in studentenvastgoed, richtte de focus op de Geitestraat. “Op die manier kunnen wij in de straat 29 nieuwe woongelegenheden realiseren. We richten ons op jonge starters die een eerste appartement kopen, een iets ouder publiek dat terugkeert naar de stad en op investeerders voor de verhuur”, legt Vandergucht uit.
Alles samen heeft Breba in Mechelen inmiddels een vijftigtal renovaties van flats gerealiseerd, in uitvoering of in voorbereiding. Onder andere ook in de Bruul, op de IJzerenleen en in de Onze-Lieve-Vrouwestraat. Prijzen voor een appartement variëren van ongeveer 250.000 tot 360.000 euro. Daar is duidelijk een markt voor. “Mechelen is heel strategisch gelegen, er zijn veel mensen die hier willen wonen en de stad is er ook enorm op vooruitgegaan”, zegt Bart Vandergucht.
De stad is blij dat er eindelijk vaart zit in de realisatie van woongelegenheden in haar kernwinkelgebied. “Net zoals in andere centrumsteden is het activeren van de verdiepingen boven winkels een grote uitdaging”, zegt schepen Geypen. Ze is wat blij dat projectontwikkelaars die uitdaging aangaan.
Drempels wegwerken
Opvallend, in tegenstelling tot vroeger zijn daar geen overheidssubsidies mee gemoeid. “Premies zoals ‘kernversterkend renoveren’ of ‘wonen boven winkels’ bleken niet het gewenste effect te hebben. Als stad zijn we blijven zoeken naar oplossingen”, vertelt Greet Geypen. Maatwerk pand per pand in samenspraak met eigenaars en architecten blijkt uiteindelijk de sleutel tot succes.
“Dat maatwerk vraagt een intensieve aanpak. Daarbij proberen we maximaal drempels weg te werken: bijvoorbeeld rond de voorschriften rond woonoppervlakte, de verplichte buitenruimte, inpandige fietsenstallingen of staanplaatsen voor auto’s”, legt schepen Geypen uit. Die manier van werken, verankert de stad ook in haar stedenbouwkundige verordening.
Leegstand of zinvolle invulling
“Een terras is niet overal haalbaar en je kan ook niet bij elk appartement voor een autostaanplaats zorgen. Dan heb je de keuze: laat je een pand leegstaan en verkrotten of geef je het een zinvolle invulling. Met de druk op de woningmarkt en de noodzaak tot omzichtig ruimtegebruik kiezen we voor de tweede optie”, zegt Geypen.
Sinds 2020 heeft Mechelen omgevingsvergunningen afgeleverd voor 68 woongelegenheden: 24 in de Geitestraat, 18 in de Onze-Lieve-Vrouwestraat, 14 in de Bruul, 10 op de IJzerenleen en 2 in de Désiré Boucherystraat. Een voorbeeld is het handelspand met de nieuwe winkel van Peloton de Paris. Daar zijn de leegstaande verdiepingen verbouwd tot drie comfortabele appartementen. “Met dit soort projecten vangen we twee vliegen in één klap. De renovaties fleuren het straatbeeld op en ze zorgen voor extra woongelegenheid”, vertelt Bart Vandergucht.