MECHELEN – Om bedrijven en preventieadviseurs te helpen zo efficiënt mogelijk met COVID-19-risico’s om te gaan, heeft Wolters Kluwer de RiskReporter app in België uitgebreid met een specifieke COVID-19-functionaliteit. Zo krijgen preventieadviseurs en veiligheidsverantwoordelijken een apart overzicht van alle incidenten die gelinkt zijn aan het coronavirus. Vandaag gebruiken ruim 10.000 Belgische werknemers de app.
Daardoor kunnen medewerkers die risico’s opmerken, ze ook snel rapporteren aan de preventieadviseur of veiligheidsverantwoordelijke. Concreet werden in de standaardomgeving drie nieuwe categorieën toegevoegd:
- COVID-19 Infrastructuur: voor meldingen van risico’s met betrekking tot kapot of ontbrekend plexiglas, social distancing die niet gegarandeerd kan worden, ontbrekende signalisatie, enz.
- COVID-19 Logistiek: meldingen van te weinig alcoholgel, handzeep, problemen met mondmaskers, enz.
- COVID-19 Gedrag: meldingen van het niet respecteren van de geldende maatregelen
De RiskReporter app werd in 2015 gelanceerd, met als doelstelling een breder draagvlak te creëren voor veiligheid op de werkvloer, en professionals in preventie, veiligheid en milieu te ondersteunen in hun job.
Het idee is eenvoudig: komt een medewerker op de werkvloer – vaak een industriële omgeving – een risico tegen, dan meldt hij of zij die meteen in de app met een korte omschrijving, de inschatting van de ernst, en eventueel een foto. Zo kan de preventieadviseur de gewenste actie ondernemen.
Ruim 10.000 werknemers gebruiken de app, goed voor het rapporteren van 6.000 incidenten en risico’s per maand. Vooral in food, retail en productie-omgevingen wordt de tool vandaag uitgebreid ingezet