Maar liefst 9.000 pakjes per uur kunnen er verwerkt worden wanneer het nieuwe sorteercentrum van PostNL op volle capaciteit draait. Dat betekent dat er in piekperiodes elke dag tot 60.000 pakjes rechtstreeks van de sorteerband tot in de bestelwagens rollen. En dat is nodig want door de exponentiële toename van de e-commerce worden er steeds meer pakjes aan onze deur geleverd. Volgens woordvoerder Lies Florenti noteerde PostNL alleen al 2021, 17% nieuwe leveradressen. “In 2020 bezorgden wij 337 miljoen pakjes in de Benelux, de cijfers voor 2021 worden volgende week bekend gemaakt.”
400 jobs
In het nieuwe sorteer- en distributiecentrum zullen op termijn 400 mensen aan de slag zijn, 150 in het sorteercentrum zelf en 250 bezorgers. Het gebouw heeft een vloeroppervlakte van 8.400 m² en 60 los- en laadkades. Dankzij de centrale ligging gebeurt de sortering van pakketjes voor de Belgische webwinkels binnenkort vanuit Willebroek. Er gebeuren meerdere sorteringen tegelijk. Zowel pakketjes die bestemd zijn voor één van de acht andere depots in ons land worden hier gesorteerd, als die voor de bezorging in de ruime regio rond Willebroek.
Voor PostNL is dit het eerste sorteer- en distributiecentrum in België, in Nederland zijn er al 26 dergelijke centra. “Noem het gerust het kloppende hart van PostNL in België. De ingebruikname van deze site heeft ook zijn voordelen voor de consument”, zegt depotmanager Jimmy Andries. “Je kan je bestelling uiterst gemakkelijk volgen. Pakjes worden automatisch gescand wanneer ze het sorteercentrum binnenkomen en buitengaan. Op beide momenten ontvangt de consument een berichtje. We zijn kwalitatief gezien, nu al de beste pakketjesbezorger in België. Met dit sorteercentrum en de doorgedreven automatisering en digitalisering willen we onze service nog verbeteren.”
Duurzaam
Het nieuwe sorteercentrum is ook op het vlak van duurzaamheid vooruitstrevend. Naast de duurzame installaties worden er binnenkort nog bijna 1000 zonnepanelen geïnstalleerd op het dak. Zo wordt ongeveer de helft van de verbruikte energie zelf opgewekt. Er komt ook een laadplein voor elektrische wagens. Een exact bedrag van de investering voor dit nieuwe sorteer- en distributiecentrum werd niet vrijgegeven maar een vergelijkbaar depot in Nederland kostte tussen de 15 en de 20 miljoen euro. Ondertussen is PostNL al volop bezig met plannen voor een tweede Belgisch sorteer- en distributiecentrum.