winehero popup Foto: Wout Van Den Eede

Wijnshop Winehero opent pop-up in Boomstraat

Webshop Winehero opende onlangs een pop-upwinkel in Bornem. Nog tot begin 2025 ontvangt onderneemster Annelies Vanbossel haar klanten in levende lijven in de Boomstraat.

Het lokale bestuur van de gemeente Bornem investeert hard in de heropleving van haar centrale winkelstraat. De Boomstraat kampt al enige tijd met leegstand en verminderde bedrijvigheid. Door pop-ups toegang te geven tot lege panden, gaat het bestuur de leegstand tegen en moedigt het ondernemerschap aan. De laatste weken werden er zes nieuwe pop-ups gelanceerd, waaronder Winehero.

“Een groot deel van de pop-ups start daarna ook effectief een zaak op in onze gemeente”, zegt schepen van lokale economie Tom Van Ranst. “Momenteel hebben we nog maar vier lege panden, zo’n 5 procent van het totale bestand handelspanden. We kwamen van 20 procent leegstand, een sterke verbetering dus.”

Van webshop naar pop-up

Annelies Vanbossel is sinds deze maand geïnstalleerd in een pand in het midden van de Boomstraat, waar ze haar klanten nu fysiek verwelkomt. Vorig jaar opende ze met Winehero ook al een pop-upwinkel in het centrum van de gemeente. Door gebruik te maken van fysieke locaties kan Vanbossel naast de verkoop ook inzetten op degustaties. Ook de nieuwe pop-uplocatie moet een plek worden waar klanten regelmatig kunnen komen proeven, klinkt het. Op die degustaties kunnen de klanten ook kennismaken met de mensen achter de wijn: Winehero nodigt er ook de wijnmakers zelf uit.

Het Winehero-avontuur van Annelies begon enkele jaren geleden toen ze samen met een collega parttime wijn begon te verkopen. “Ik heb eigenlijk niets met de sector”, vertelt ze. “Ik werkte bij een bedrijf op de afdeling customer service. Mijn collega daar is sommelier en heeft veel contacten in Italië. Hij verzorgt bij Winehero de aankoop en ik doe de verkoop en ben het gezicht van onze zaak.”

Vaste etalage?

Intussen is Annelies fulltime bezig met Winehero. “De mond-tot-mondreclame doet z’n werk. Hopelijk kan ik de horeca nog wat meer bereiken, dat is een werkpuntje.” De onderneemster praat vlot mee over de smaak en herkomst van de wijnen en het algemene aanbod maar wil haar kennis nog verder bijschaven. “De laatste jaren ben ik twee keer zwanger geweest, dan is het moeilijk om een lange cursus te beginnen. Op termijn wil ik dat wel doen, gelukkig heb ik een sommelier in huis met expertise.”

Ergens droomt Annelies van een vaste etalage voor Winehero. “Voorlopig is dat moeilijk met twee zeer jonge kindjes”, zegt ze. “Mijn man werkt ook fulltime, dus zou zoiets nog te intensief zijn. Je kan ook niet zomaar iemand aannemen om in te springen. Die persoon moet echt iets van de wijn kennen.”