Baltimore Aircoil International (BAC) is een Amerikaanse ontwikkelaar van verdampings- en koelproducten. Als sinds 1968 heeft het bedrijf een vestiging in Heist-op-den-Berg. Momenteel werken daar 320 mensen. Op Wereldwaterdag hadden alle BAC-vestigingen wereldwijd extra aandacht voor het thema water.
“Onze bedrijfsvisie luidt: koeling heruitvinden voor een duurzame wereld”, zegt Tim Vrints, global sustainability manager van BAC. “Water is de bron voor zo’n duurzame koeloplossing én de sleutel tot duurzame ontwikkeling van gemeenschappen. Daarom willen we graag bijdragen aan de beschikbaarheid van proper en veilig water overal ter wereld.”
1.500 liter tripel
In al haar internationale vestigingen riep het bedrijf haar werknemers op om deel te nemen aan de #bacwaterchallenge. De bedoeling: al sportend de letters van water bij elkaar krijgen op de landkaart van een acitiviteitenapp. Het bedrijf levert ook al sinds 2018 steun aan Just a Drop, een Britse organisatie die lokale gemeenschappen betrekt bij ontwikkelingsprojecten die toegang geven tot veilig en proper water en sanitaire voorzieningen.
Om die organisatie nog eens extra zetje te geven, stak een aantal Heistse werknemers recent de handen uit de mouwen bij ‘t Hofbrouwerijke in Beerzel (Putte). Daar brouwden ze 1.500 liter van het Baltiblondje, een blonde tripel die voorlopig nog even ligt te rijpen. “De werknemers stelden zelf een aantal namen voor”, zegt communicatiemanager Lieve Vinckx. “Baltiblondje kwam als winnaar uit de bus. Het is een interne knipoog naar Baltibond, de naam van de coating die op onze koeltorens zit.”
Projectbezoeken
“Het bier moet nu nog gebotteld worden. Vanaf 16 mei is het te koop aan onze receptie”, vult Vinckx aan. “Iedereen kan het verkrijgen, maar natuurlijk meldden er zich binnen ons bedrijf ook al veel enthousiastelingen aan.” Een sixpack van het bier kost 12 euro.
Via Just a Drop steunde BAC inmiddels al negen projecten in zes verschillende landen. “Dat gaf aan meer dan 25.000 mensen een beter leven”, meldt de directie nog. “Twee werknemers van de Heistse vestiging kregen zelfs al de kans om zo’n projecten te bezoeken: een school in Kenia en een ziekenhuis in Uganda. Ze konden er ter plaatse vaststellen hoe kostbaar water is, maar ook dat het ingezamelde geld goed besteed wordt.”