Vorig jaar voorspelde Randstad naar aanleiding van corona enkele grote wijzigingen inzake employer branding. Op basis van de evoluties na de financiële crisis in 2008 gingen ze ervan uit dat de globale scores inzake aantrekkelijkheid zouden dalen. Het HR-dienstenbureau ging er ook van uit dat de redenen waarom we kiezen voor een werkgever zouden wijzigingen. Werkzekerheid zou belangrijker worden ten koste van loon en voordelen.
In realiteit heeft corona weinig of geen invloed uitgeoefend op de aantrekkelijkheid van bedrijven. Zowel de algemene aantrekkelijkheid als de scores voor de verschillende criteria (loon, werkzekerheid, werksfeer) gingen er licht op vooruit. De belangrijkste reden hiervoor is wellicht dat corona tot op dit ogenblik niet heeft gezorgd voor een economische recessie. De impact op de werkloosheid was tot nu heel beperkt. Ook de redenen waarom we voor een werkgever kiezen veranderden niet. Loon en voordelen blijft onbedreigd het belangrijkste criterium. De farmasector is opnieuw de meest aantrekkelijke sector.
De rangschikking van de sectoren ondergaat geen belangrijke wijzigingen ten gevolge van corona. De luchtvaartsector, die nochtans ernstig hinder ondervond door de pandemie, is globaal de tweede meest aantrekkelijke op slechts korte afstand van de farmasector. De respondenten verwachtten dus geen blijvende hinder voor de sector. Interessant is dat farma ook voor het criterium CSR opnieuw in de top drie scoort. Hieruit leiden we af dat de sector meer krediet gewonnen dan verloren heeft in de ontwikkeling en verspreiding van de verschillende vaccins.
Corona zorgde voor de opname van twee nieuwe criteria: de mogelijkheid tot thuiswerk en het coronaveilig werken. Deze criteria scoren gemiddeld in de rangschikking qua belangrijkheid. Respectievelijk 38 en 39% van de respondenten vinden dit belangrijke criteria om voor een werkgever te kiezen.
Jan Denys, arbeidsmarktdeskundige Randstad: “Dit is de eerste crisis waarbij bedrijven actief employer branding zijn blijven inzetten. Bij de vorige crisis was employer branding nog niet sterk genoeg ingeburgerd en verdween het voor een tijd naar de achtergrond. Dit is deze keer veel minder gebeurd. Heel wat bedrijven hebben ook in 2020 hun employer branding activiteiten verder gezet. Onze vrees in deze was onterecht. In die zin was 2020 wellicht het jaar van de definitieve doorbraak van employer branding.”