Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft een tool ontwikkeld die bedrijven moet helpen om het interessantste land voor hun activiteit te kiezen indien ze nearshoring overwegen.
Veel bedrijven die in Azië produceren, halen hun productie terug of openen productiefaciliteiten dichterbij. Deze trend, ook wel nearshoring genoemd, ontstond voor een belangrijk deel doordat (loon)kostenvoordelen flink zijn afgenomen. Bedrijven die overwegen om hun productie uit Azië weg te halen, besteden veel aandacht aan het kostenplaatje in hun beslissingsproces. Andere factoren die cruciaal kunnen zijn bij nearshoring worden vaak niet of minder in aanmerking genomen: politieke stabiliteit, het gemak om in een bepaald land te investeren, de lokale beschikbaarheid van (hoog)geschoolde arbeidskrachten… Het VIL ontwikkelde een landenselectietool, de Innovatieselector, die verder kijkt dan het kostenplaatje.
Criteria als reglementering, logistieke infrastructuur, politieke stabiliteit, leveranciersnetwerk, opleidingsniveau… zijn moeilijk meetbaar en bijgevolg moeilijk vergelijkbaar. Het VIL heeft 22 criteria kwantificeerbaar en vergelijkbaar gemaakt. Deze 22 criteria omvatten samen een verscheidenheid aan factoren die een beslissing om te nearshoren en al dan niet voor een bepaald land te kiezen sterk kunnen beïnvloeden. In het model zijn elf landen opgenomen (uitbreiding is mogelijk): China, Polen, Macedonië, België, Estland, Roemenië, Turkije, Slovakije, Bulgarije, Spanje en Portugal. Het referentiescenario voor de innovatieselector vertrekt van een productie in China met een afzetmarkt in West-Europa.
De echte rijkdom van de Innovatieselector zit in het gezamenlijk overwegen van zowel kwalitatieve als kwantitatieve elementen tussen producenten en logistieke dienstverleners. De volledige supply chain wordt hertekend, wat mogelijkheden biedt voor nieuwe transportconcepten en daaraan verbonden dienstverlening.
De ontwikkeling van de Innovatieselector kadert binnen het project Nearshoring van het Vlaams Instituut voor de Logistiek. Het project ging van start in maart 2015 en zeven bedrijven namen er aan deel. Naast DSV uit Puurs en DHL Supply Chain uit Mechelen waren dat Ahlers Belgium, Barco, Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, Group Gheys en Philips.