eneco

Weinig klachten over Eneco bij ombudsdienst

MECHELEN – De Mechelse leverancier van groene energie Eneco kwam heel goed uit het jaarverslag van de Ombudsdienst voor energie. Algemeen steeg het aantal klachten over energieleveranciers met 6%, maar voor Eneco en ENI is het aantal klachten met 5% gedaald. Eneco roept alle actoren in de energiesector op om meer aandacht te besteden aan klantentevredenheid.

“Bij Eneco zijn we er enorm trots op dat geen enkele aanbeveling van de ombudsdienst wordt gericht aan Eneco of Eni”, zegt Christophe Degrez, ceo van Eneco België. “Daarmee bewijzen we opnieuw dat onze claim over uitmuntende klantenservice en klachtenbehandeling geen holle praat is. Maar we betreuren dat het totale aantal klachten stijgt. Niet alleen de energieleveranciers maar ook de netbeheerders moeten dit jaar samen met ons inzetten op grotere klantentevredenheid.”

De klantendienst van Eneco vindt die tevredenheid zeer belangrijk. De medewerkers worden er Champions genoemd en hebben een reputatie te verdedigen.

“Wij stellen alles in het werk om onze klant zo snel, zo efficiënt en zo transparant mogelijk verder te helpen. Bij ons word je niet doorverbonden en zijn er geen ellenlange wachttijden. Iedereen kan elke klant verder helpen. We gaan zelfs zover dat we onze klanten na een gesprek soms bedanken met een leuk kaartje of een boeket bloemen.”

Ingewikkelde factuur

Naar aanleiding van het jaarverslag van de ombudsdienst roept Eneco de overheid op om de complexiteit van de factuur aan te pakken, want dat blijft vaak een pijnpunt.

“Veel van de klachten die we nog krijgen, gaan over de ingewikkelde energiefactuur. Die wordt best sterk vereenvoudigd”, aldus Christophe Galimont, head of legal & regulatory.

“Op dit moment staan er meer dan honderd verplichte vermeldingen op de factuur vanwege de consumentenbescherming. In de praktijk levert dat een overaanbod van informatie op die niet op maat is en die bijna niemand begrijpt. Dat moet beter kunnen. Het zou volstaan om de factuur te beperken tot de energieprijs en het verbruik, de gebruikskosten voor de netwerkinfrastructuur en de BTW.”