Het winkelgedrag van de consument wijzigt voortdurend, en e-commerce wordt steeds belangrijker. Om ondernemers te helpen het nieuwe winkelen beter te doorgronden, organiseert Voka – Kamer van Koophandel Mechelen op 17 juni in The Loop in Antwerpen Expert@Voka : de toekomst van de retailsector.
De consument hoeft niet meer de deur uit om te winkelen. Hij kan op eender welk moment van de dag online zijn gewenste dienst of product zoeken, bekijken, uitkiezen en aankopen. Nooit eerder ook ging die consument beter geïnformeerd aan het shoppen, met dank aan de sociale media en allerhande internetfora. Aan het toenemend belang van e-commerce mag in de toekomst niet worden voorbijgegaan, zoveel is ook voor de overheid duidelijk. Om de Belgische e-commercesector meer slagkracht geven in de strijd met concurrerende spelers uit het buitenland, bekijkt de federale regering momenteel bijvoorbeeld hoe nachtwerk in die sector mogelijk kan worden gemaakt.
Volgens Voka is het duidelijk dat de retailers de komende maanden en jaren te maken krijgen met heel wat uitdagingen. Om hen te helpen in te schatten wat de consument nu en in de toekomst zoekt, organiseert Voka – Kamer van Koophandel Mechelen Expert@Voka: de toekomst van de retailsector in retailbelevingscentrum The Loop. Dit kenniscentrum voor de retail speelt op een heel concrete manier in op bestaande trends en evoluties, met als doel retailers, producenten en toeleveranciers beter te leren omgaan met de radicale veranderingen in hun branche.
Twee jonge wolven uit de Belgische e-commercesector delen op 17 juni hun expertise met de deelnemers: Agency Development Manager Pieter Boon van internetreus Google en Kenny Van Paesschen van het Mechelse e-commercebedrijf ShopWeDo, dat voor bedrijven de webshop inclusief het volledige logistieke verhaal erachter verzorgt.