VNZ scoort met nieuwe site

vlaams-neutraal-ziekenfondsHet Vlaams & Neutraal Ziekenfonds (VNZ) lanceerde een nieuwe website om zijn jaarlijkse aangroei met ca. vijf procent nieuwe leden verder versterken. In samenspraak met webbouwer The Online Nut Company (TONC) werd gekozen voor een sterk inhoudelijk traject.

“Vroeger was onze webstek niet responsief, wat betekent dat hij moeilijk navigeerbaar was op tablet en smartphone”, zegt Jürgen Constandt, algemeen directeur VNZ. “Bovendien kampte onze webstek met een te complexe structuur. Na maanden van onderzoek, kritische zelfanalyse, denkwerk en ontwikkeling lanceren we nu een website die zich volledig richt op de toptaken van onze bezoekers en hen helpt om hun doelen in een minimum aantal kliks te bereiken.”

De nieuwe VNZ-site werd gebouwd door het full-service internetbureau The Online Nut Company (TONC) uit Oevel.
Zaakvoerder Charlotte Cools zag onmiddellijk heel wat kansen en mogelijkheden. “TONC bouwt websites die converteren en die mensen gericht naar de juiste informatie leiden met een minimale afleiding. Mensen overtuigen en de sterke klantenservice onder de aandacht brengen, dat geeft vertrouwen. Daarom werken wij altijd eerst een solide informatiearchitectuur uit en schrijven we overtuigende en to-the-point webteksten.”

Pas wanneer de website inhoudelijk op punt stond, gingen de vormgevers en ontwikkelaars aan de slag. Charlotte Cools: “Dit is voor ons de enige juiste manier om een nieuwe website te bouwen. We werken al langer met het VNZ samen voor hun online marketing. Hierdoor zaten we al eerder op dezelfde inhoudelijke golflengte. Dat we uiteindelijk ook hun website mochten bouwen, vormde de bekroning voor onze inhoudelijke aanpak. Al te vaak beschouwen bedrijven en organisaties de teksten en de informatiearchitectuur als opvulsel van het webdesign. Volledig onterecht, want het is het design dat de inhoudelijke kernboodschappen moet versterken.” Impact Communications uit Mechelen zorgde voor de grafische vormgeving.

Het ledenbestand van VNZ, met hoofdzetel in Mechelen, groeit gestaag. In 2006 telde dit ziekenfonds 47.000 titularissen en 70.000 verzekerde mensen. Inmiddels liep dit aantal eind 2014 op tot meer dan 70.000 titularissen en 104.000 verzekerden. Dit betekent een netto groei van gemiddeld meer dan 5 procent per jaar.