Een gekwalificeerde bemanning is erg belangrijk om een veilige binnenvaart te garanderen. Dankzij de technische en innovatieve ontwikkelingen in de scheepvaart worden er steeds hogere eisen gesteld aan de bemanning. Om een bepaalde kwalificatie te behalen moet een kandidaat vaartijd kunnen voorleggen, scholing volgen of slagen voor een examen.
De binnenvaart heeft een internationaal karakter en stopt niet aan de grenzen van een bepaald land of regio. Bijgevolg is het ook belangrijk dat de regelgeving die van toepassing is internationaal geldt. “Door de invoering van de Europese richtlijn zullen de bekwaamheidsbewijzen van kracht zijn in de hele Europese Unie en wordt de arbeidsmobiliteit bevorderd. Dit moet het binnenvaartberoep aantrekkelijker en nog veiliger maken,” benadrukt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
De nieuwe Europese richtlijn bepaalt de competenties, vaardigheden en kennis die getest worden door het afleggen van theorie- en praktijkexamens. “Als bevoegde autoriteit staat De Vlaamse Waterweg nv in voor de organisatie en het toezicht op de examens”, vertelt Krista Maes, operationeel directeur van De Vlaamse Waterweg. “Voor de uitvoering van de examens doen we beroep op De Vlaamse Examencommissie Binnenvaart.”
Aangezien de nieuwe richtlijn verplichtingen oplegt betreffende de praktijkexamens moet De Vlaamse Examencommissie Binnenvaart versterkt worden met extra leden. Daarom gaat De Vlaamse Waterweg nv nu op zoek naar 40 examinatoren, met expertise als schipper, matroos, in radar, ADN, LNG of passagiersvaart. Wie zich 8 à 10 dagen per jaar beschikbaar kan stellen, kan zijn kandidatuur indienen voor 7 juni 2021.
www.visuris.be/examencommissie