bart Somers

Vlaams & Neutraal Ziekenfonds hield sensibiliseringsactie in Mechelen

MECHELEN - De wereld van ziekenfondsen is een kluwen en voor veel mensen niet meteen duidelijk wat onder wettelijke dan wel aanvullende verzekering valt. Het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds is met een sensibiliseringscampagne begonnen rond deze verzekeringstypes.

Volgens Jürgen Constandt, algemeen directeur van het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds, is het duidelijk dat mensen meer en meer belang hechten aan de service van een ziekenfonds. “Het is duidelijk dat de wettelijke verzekering in veel gevallen niet voldoende is. Mensen kijken meer en meer wat aanvullende verzekeringen nog kunnen bijdragen. Hun zorg is vooral om de ziektekosten in de hand te houden en dus is dat aanvullend pakket niet onbelangrijk. Je kan dat betreuren, maar het is gewoon een feit. In feite zou een aanvullend pakket een minimum moeten uitmaken, maar de wettelijke verzekering dekt gewoon niet genoeg.”

Het probleem zit vooral in het preventieve karakter. “Ziekenfondsen”, zo stelt Jürgen Constandt, “hechten veel meer belang aan preventie. Voorkomen is beter dan genezen. En dat doen onze leden ook. Gezonde eetgewoonten, bewegen en sporten, geestelijke gezondheid, ontspanning, al die elementen zijn zeer belangrijk geworden. Maar de wettelijke verzekering doet daar niks voor. Daar is de slogan meestal, pappen en nathouden. Gewoon beperken van de schade en beseffen dat je niet alles kunt dragen. Als ziekenfonds hebben wij daarom ons pakket van aanvullende verzekeringen hierop afgestemd. Op het preventieve, maar ook op nieuwe inzichten, zoals alternatieve therapieën, of psychologische ondersteuning. Ja, recent is op dit terrein de wettelijke verzekering ook wat meer tussenbeide gekomen. Maar we stellen vast dat vaak de aanvullende verzekering het voortouw neemt en de wettelijke dan een hele tijd later, maar zeker niet altijd, volgt.”

Voor het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds is het een primeur dat zij nu met dit doolhof en hun ziekenfonds de boer opgaan. “Het doolhof is voor ons een symbool”, brengt Veerle Boeckxstaens, marketing manager in. “Mensen lopen verloren in de wereld van de ziekenfondsen. Worden bestookt met informatie, krijgen alles op hun bord, maar worden daarna vaak aan hun lot overgelaten. Wij willen hen begeleiden. Wij willen hen duidelijk maken dat ze een eigen keuze kunnen maken en hun eigen weg kunnen uitstippelen. We gaan hen helpen, maar niet dwingen om deze of andere richting uit te gaan. Dat is aan hen om te bepalen. Wij zeggen enkel dat ze goed moeten nadenken. Goed moeten vergelijken en dat kleinere ziekenfondsen, zoals het onze, het verschil kunnen maken.”