Toen Mechelaar Bram Simons een kleine twee jaar geleden zijn visrestaurant opende, was toegankelijkheid een belangrijk aandachtspunt. “Ik vind dat superbelangrijk. Al van bij aanvang ben ik daar heel bewust mee omgegaan”, zegt hij. Zo heeft zijn zaak geen drempels en is het sanitair uitgerust met een aangepast toilet. “Ik heb zelf een zus met een beperking. Ik ben daar dus zeer gevoelig voor en ik wil op deze weg verdergaan”, vertelt Bram.
Bij Kathleen Boogmans van Ommezien, een blinde schrijfster, viel die aanpak zeer in de smaak. “Een tijdje geleden, nog voor onze samenwerking, ging ik uiteten bij Emiel. De speciale zorg en aandacht die er voor me was bij de bediening was me toen al opgevallen. Het verbaasde me dus niet dat Bram kwam aankloppen om de menukaart voor het restaurant in braille te maken. Zulke initiatieven juichen we bij Ommezien toe. We werken daar graag aan mee”, legt Kathleen uit.
Drempel verkleinen
Samen met Koen Govaert helpt Kathleen klanten en bezoekers vanuit haar eigen ervaring. Dankzij die zorgzame en persoonlijke aanpak is het voor blinde en slechtziende klanten voortaan volop genieten in het gastronomisch restaurant. “Voor ons is dat eigenlijk een kleine moeite, maar zo maken we de drempel om bij ons te komen genieten ook voor deze mensen kleiner. Als het voor blinden en slechtzienden bijvoorbeeld gemakkelijker is om uit een ander bord te eten, passen we dat graag aan. Ze moeten het ons gewoon laten weten”, zegt Bram.