Vincent De Dobbeleer, strategy & marketingmanager van groene energieleverancier Eneco, is door Trends en STIMA, de beroepsvereniging van Belgische marketingprofessionals, uitgeroepen tot Marketer Of the Year 2014. Hij haalde in de laatste stemronde meer stemmen dan Astrid Leyssens van Ecover, Didier Neyt van AS Adventure en Peter Pintens van Douwe Egberts.
De Dobbeleer is van opleiding burgerlijk ingenieur met als specialisatie computerwetenschappen en hij startte zijn loopbaan als IT-consultant bij Altran. Daar ontwikkelde hij software voor energiebedrijf Nuon. Werken met software gaf hem niet genoeg voldoening, hij wilde meer in klantgerichte afdelingen van een bedrijf werken. Nuon nam hem aan boord, en De Dobbeleer ontwikkelde er onder meer een callcenter en backofficeteams. Hij werd er uiteindelijk marketing development manager.
In augustus 2010 stapte Vincent De Dobbeleer over naar Nuon’s concurrent Eneco, waar hij nu nog steeds strategy & marketingmanager is. Bij dit bedrijf zette hij het merk en vooral de klant centraal. Hij ziet marketing niet als de verantwoordelijkheid van één departement, maar van het hele bedrijf. “Elke interactie met een klant of met een potentiële klant moet in lijn zijn met de waarden en het verhaal van het bedrijf.”