Van de lange lijst alternatieve brandstoffen die vandaag bestaan, zijn op korte termijn enkel CNG (compressed natural gas of aardgas onder druk), LNG (liquid natural gas) en hybride aandrijflijnen haalbaar voor zwaar wegvervoer. Maar een doorbraak van deze brandstoffen is, onder andere door de meerprijs, nog niet voor morgen. Dat blijkt uit het project Powering Logistics 2020 van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL).
Het VIL onderzocht samen met VITO en een groep van veertien bedrijven, waaronder Distrilog Group (Willebroek), Vadesco Logistics (Lier) en Vervoer Verbessem (Waarloos), welke alternatieve brandstoffen vandaag daadwerkelijk inzetbaar zijn voor goederenvervoer (MTM >3,5 ton) én of dat op een rendabele en operationeel haalbare manier kan. Enkel voertuigen op CNG, LNG en met hybride aandrijflijnen zijn vandaag technisch voldoende matuur en beantwoorden in mindere of meerdere mate aan de operationele vereisten. De kosten-batenplaatjes zijn met de huidige brandstof- en voertuigprijzen echter in alle gevallen negatief.
Distrilog schafte in het voorjaar een Iveco Stralis LNG Natural Power aan. “Wij aanzien de investering in een LNG-truck als een verderzetting van het VIL-project”, zegt Bryan Beutels, sales director van Distrilog Group. “Tijdens het project werd duidelijk dat LNG op dit moment niet voor alle doeleinden een alternatief kan bieden. Distrilog ziet zeker een rol voor LNG in de toekomst maar wij wachten als sector op een doorgedreven ontwikkeling op het vlak van constructeurs en infrastructuur. Intussen rijdt onze LNG-wagen 24/7 zonder beperkingen alsof het een dieselvoertuig is. Dit is voor ons de beste manier om de toekomstige logistieke mogelijkheden voor dit alternatief te bepalen. Het inzetten van deze wagen was een zeer vlotte ervaring. Behalve een additionele opleiding en het ontbreken van voldoende infrastructuur ervaren onze chauffeurs geen verschil.”
Uit het project blijkt nog dat er te weinig voertuigen op CNG of LNG beschikbaar zijn. Enkel Iveco en Scania bieden volwaardige trekkers aan, maar met beperkte vermogens van respectievelijk 330 en 340 pk. Bovendien worden deze voertuigen op de markt gebracht tegen prijzen die tot 40% hoger liggen dan vergelijkbare maar krachtigere dieselmodellen. Deze meerprijs wordt niet of slechts gedeeltelijk gecompenseerd door verbruikswinst. Het VIL toont aan dat bij de huidige gas- en dieselprijs geen enkele toepassing tot een kostenvoordeel leidt.
Er zijn ook te weinig tankstations. Met slechts twee LNG-tankstations in Vlaanderen lopen de omrijkilometers voor veel toepassingen veel te hoog op. Er moet gewerkt worden aan een netwerk van (LNG) tankstations op strategische locaties.