MECHELEN – Wie de komende weken gaat winkelen in Mechelen zal niet naast de ludieke tags op de grond kunnen kijken. Het bedrijf Viaprint uit Rumst is vandaag gestart met het aanbrengen van de signalisatie en doen daarvoor onder meer beroep op de hulp van Mechelse ondernemers die hun zaak nog niet kunnen openen door de coronacrisis.
De ludieke tags op de grond herinneren bezoekers eraan dat het belangrijk is om anderhalve meter afstand te houden van anderen en niet te blijven plakken in straten of op pleinen.
Ludieke tags
“De slogans komen telkens om de 20 meter op de Bruul en Ijzerenleen, in de Blauwehondstraat, Borzestraat, Geitestraat, Keizerstraat, Onze-Lieve-Vrouwestraat, Korenmarkt, Hoogstraat, Befferstraat, Veemarkt en in de omgeving van de Vleeshalle. De tags zullen maar in één richting leesbaar zijn, zodanig dat mensen altijd aan de rechterkant van de straat blijven wandelen. Een 2800 love-slogan brengt de boodschap om afstand te houden op een duidelijke, maar aangename manier over aan iedereen die ons centrum bezoekt”, legt Patrick Princen, schepen van openbare werken uit.
De drie slogans die afwisselend worden aangebracht zijn:
- 2800 love = afstand houden
- 2800 love = 1,5 meter geven
- 2800 love = wandelen en weer doorgaan
Volgens burgemeester Alexander Vandersmissen is het een grote uitdaging om de aantrekkingskracht van de stad en de vitaliteit van de handelskern te verzoenen met het nieuwe normaal van social distancing in het openbare leven. “Deze straattags kunnen daarbij helpen. Ze herinneren ons eraan om afstand te houden, ook tijdens het winkelen.”
Hart onder de riem
De straattags worden aangebracht door Viaprint, een bedrijf dat al langer samenwerkt met Stad Mechelen en onder andere gespecialiseerd is in prints en signalisatie in de openbare ruimte. Er wordt witte verf gebruikt voor het aanbrengen van de tags, die afhankelijk van de weersomstandigheden 6 tot 12 maanden goed zichtbaar zullen blijven.
“Tegen vrijdagavond zullen we bijna 500 tags hebben aangebracht in de Mechelse winkelstraten. Een karwei waarvoor we buiten onze eigen medewerkers, ook een beroep doen op een aantal Mechelse handelaars en ondernemers die door de coronacrisis hun zaak nog altijd niet kunnen openen. Viaprint wil op die manier deze mensen een hart onder de riem steken en hen helpen om het hoofd boven water te houden in deze moeilijke tijden. We beschouwen het als onze morele plicht om anderen waar mogelijk te helpen tijdens de coronacrisis”, aldus zaakvoerders Wesley Dewachter en Alain Jacobs.