In 2019 werd Vlaanderen opgedeeld in vijftien vervoerregio’s. De regio rond Mechelen bestaat in totaal uit twaalf steden en gemeenten, met daarbij ook Kapelle-op-den-Bos en Boortmeerbeek in de provincie Vlaams-Brabant. “Sindsdien werkten we aan een plan om oplossingen te bieden voor de mobiliteitsuitdagingen in de regio”, zegt voorzitter Saadet Gülhan (N-VA). “Een ruimer aanbod aan deelfietsen maakt daar deel van uit.”
In samenwerking met intercommunale Igemo gingen de lokale besturen op zoek naar een geschikte aanbieder. Die werd gevonden in de vorm van Donkey Republic. Het bedrijf is internationaal actief en leverde ook al de deelfietsen voor de vervoerregio’s Waasland en Antwerpen. “Dat is een mooi voordeel”, zegt Gülhan. “Want zo kan je niet alleen over de grenzen van de gemeenten binnen onze regio fietsen, maar ook over de vervoerregio’s heen.”
In totaal komen er 360 deelfietsen op meer dan honderd locaties. Ze worden deels verspreid over de Hoppinpunten. Dat zijn plaatsen, zoals stations of parkeergarages, waar mensen hun wagen kunnen ruilen voor een duurzamer vervoermiddel. “Want als we werk willen maken van de modal shift, dan moeten we de mensen op een comfortabele manier de overstap kunnen laten maken. Met de komst van de deelfietsen zetten we daarin een grote stap vooruit”, klinkt het.
“Onze regio is het economisch hart van Vlaanderen, maar dat brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Zaken als het klimaat en mobiliteit moeten we over de gemeentegrenzen heen aanpakken. Ik ben dan ook trots op de goede samenwerking tussen de verschillende burgemeesters”
Voorzitter van het burgemeestersoverleg, Koen Van den Heuvel (CD&V)
Flexibel
“Onze regio is het economisch hart van Vlaanderen, maar dat brengt verschillende uitdagingen met zich mee”, zegt Koen Van den Heuvel (CD&V), voorzitter van het burgemeestersoverleg. “Zaken als het klimaat en mobiliteit moeten we over de gemeentegrenzen heen aanpakken. Ik ben dan ook trots op de goede samenwerking tussen de verschillende burgemeesters. Het resultaat is dat iedereen in onze regio flexibel gebruik zal kunnen maken van deze deelfietsen.”
Sommige gemeenten, zoals Bonheiden, kiezen ervoor om het aantal deelfietsen te verhogen door zelf te investeren in extra tweewielers. “Dat gebeurt ook in Sint-Katelijne-Waver”, zegt Mobiliteitsschepen Eric Janssens (CD&V). “Daardoor kunnen we de fietsen verspreiden over alle kernen en het station. We zijn een vrij landelijke gemeente, maar ik ben ervan overtuigd dat ook onze inwoners gebruik zullen maken van de deelfietsen.”
Aanvulling
In Bornem zorgt de komst van Donkey Republic ervoor dat de deelfietsen van Mobit verdwijnen. In Mechelen is dat niet het geval. Daar komen er in één klap 142 deelfietsen bij, waarvan er 61 elektrisch zijn. Dat is een primeur voor de Dijlestad. “De nieuwe fietsen vormen een mooie aanvulling op het reeds bestaande aanbod. We zijn blij dat we zo nieuwe stappen kunnen zetten om duurzame mobiliteit voor iedereen bereikbaar te maken”, zegt Mobiliteitsschepen Alexander Vandersmissen (Voor Mechelen).
App
Het deelfietssysteem werkt via een app. Daarin kan je alle fietsen in jouw buurt terugvinden. Een ritje met een gewone fiets maak je al vanaf 1,8 euro. Een elektrisch exemplaar huur je vanaf 3 euro. Voor regelmatige gebruikers zijn er lagere tarieven beschikbaar. Donkey Republic werkt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mobit, niet met een free floating-systeem. Je moet je fiets dus achterlaten op een daarvoor voorzien verzamelpunt.