chamizo

Verkoop bij Chamizo loopt op wieltjes

SINT-KATELIJNE-WAVER - Een van de positieve neveneffecten van de coronacrisis was dat iedereen massaal de fiets herontdekte. Zeker in een fietsstad als Mechelen wordt het stalen ros nog steeds vaker van stal gehaald. En dat is goed nieuws voor de fietsenwinkels, die een piek met Mont Ventoux-allures zien in hun verkoopcijfers. Tijd voor een blik achter de schermen bij familiebedrijf Chamizo in Sint-Katelijne-Waver, de grootste fietsspeciaalzaak uit onze regio.

Chamizo viert dit jaar zijn 37ste verjaardag. “Eigenlijk hadden we twee jaar geleden onze 35ste verjaardag willen vieren, maar door corona is dat twee jaar uitgesteld, vandaar het ietwat eigenaardige jubileum”, zegt Timothy Chamizo, aankoopverantwoordelijk bij Chamizo. Het familiebedrijf dat nu op de grens van Mechelen en Sint-Katelijne-Waver gevestigd is, begon in Nekkerspoel in Mechelen.

“Het was een klein winkeltje waar mijn vader Patrick Chamizo (59) nauwelijks vijftien fietsen had staan. Ter vergelijking: nu hebben we drieduizend fietsen op voorraad. Mijn vader specialiseerde zich toen al in mountainbikes. Dat was 37 jaar geleden de nieuwste hype. Zo werd de zaak snel groter en stapte ook zijn vrouw Iris mee in het bedrijf. In 1993 gingen ze op zoek naar een groter pand en kwamen ze terecht op de Liersesteenweg 88 in Sint-Katelijne-Waver. De nieuwe winkel was toen maar een vijfde van wat hij nu is. Sinds eind 2019, toen de laatste grote uitbreiding er kwam, is ons aanbod nog ruimer geworden.”

 

Het ruime fietsatelier waar fietsen hersteld en gemonteerd worden. — © Dirk Vertommen

70% elektrisch
De coronacrisis zorgde voor een piek in de fietsenverkoop, maar volgens Timothy Chamizo is die stijgende trend al een vijftal jaar merkbaar. Zeker wat de verkoop van elektrische fietsen betreft. “Eerst was dat nog vooral voor ouderen, maar ondertussen is iedereen elektrische fietsen beginnen te gebruiken. Zelfs elektrische koers- en bakfietsen gaan vlot de deur uit. Van alle fietsten die hier buitengaan, is 70% elektrisch. Tijdens de coronacrisis was er een piek in de verkoop in alle segmenten. Ook smartbikes zijn nu heel populair. Dat zijn systemen om binnenshuis te fietsen. Tijdens het thuiswerken kun je bijvoorbeeld onder de middag op zo’n smartbike springen en een intensief ritje maken over een virtuele versie van de Koppenberg.”

 

© Dirk Vertommen

“Wat ook opmerkelijk was tijdens de pandemie, is dat we veel buitenlanders over de vloer kregen. Nederlanders, Duitsers , Fransen, … Ze kwamen allemaal tot hier omdat de fietswinkels in hun thuisland zonder voorraad zaten. Zelfs vanuit Azië kregen we telefoons. Wij hadden een grote voorraad van Bromptonplooifietsen, terwijl die in Azië op dat moment niet meer beschikbaar waren. Er zijn hier toen mensen ineens twintig van die plooifietsen komen halen om ze mee te nemen naar China. Daar rijden nu heel wat fietsen rond van Chamizo. Tot slot worden ook steeds meer fietsen geleasd. Wij hebben momenteel ongeveer drieduizend leasefietsen van Chamizo rondrijden. Die vragen ook heel wat inspanningen van onze werkplaats, want het onderhoud is in het contract inbegrepen.”

Stijlvolle wielerkledij

Niet alleen de fietsen die verkocht worden zijn heel divers, ook de wielerkleding is de jongste jaren enorm geëvolueerd. Terwijl je vroeger rondreed als rijdend reclamebord is er nu een grote keuze aan stijlvolle wielertenues met leuke prints. Bij de fietsen zijn de gravelbikes de nieuwste rage. Dat is een koersfiets met dikkere banden zodat je er ook op onverharde wegen mee kunt rijden. Het stuur is iets breder voor meer stabiliteit. En ook de bakfietsen zijn bezig aan een steile opmars. “Sinds de aankondiging van het eenrichtingsverkeer op de nieuwe Vesten in Mechelen hebben we al heel wat Maneblussers over de vloer gehad die een offerte kwamen vragen voor een bakfiets.”

 

Marketingverantwoordelijke Tommy Willems bij de Aska. — © Dirk Vertommen

9.000 euro

Een van de paradepaardjes in de showroom van Chamizo is een nieuw Belgisch merk van speed pedelecs. Speed pedelecs zijn elektrische fietsen die een trapondersteuning geven tot 45 kilometer per uur. De Aska kost 9.000 euro, maar is volgens de specialisten van Chamizo een van de meest comfortabele op de markt. “In afwachting van de lancering van de Aska op de markt hebben we hier een prototype staan. Toch hebben we er al enkele van verkocht. Aska is een Belgische start-up.”

 

© Dirk Vertommen

Al die nieuwe soorten fietsen en de grote opkomst van de elektrische fietsen hebben natuurlijk hun impact op de mensen die in het fietsatelier van Chamizo werken. “Het is zelfs een knelpuntberoep geworden”, zegt Timothy. “Vroeger had je veel fietstechniekers omdat je gewoon wat handig moest zijn om aan een fiets te werken. Tegenwoordig moeten fietstechniekers ook computerupdates uitvoeren, informaticaproblemen oplossen en ook iets van elektrische motoren kennen. Op koersfietsen zijn de remblokjes vervangen door schijfremmen, de versnellingen zijn vaak elektronisch en ga zo maar door. Dat zorgt er ook voor dat weinig mensen een fiets online kopen. Die zelf monteren is redelijk complex en je moet toch ook altijd eens ‘passen’. Daarom hebben wij hier een cabine waar we alle opmetingen doen om iemand de juiste fiets voor zijn maat te verkopen.”

3.000 vierkante meter showroom

De winkel van Chamizo heeft momenteel een showroom van 3.000 vierkante meter. Daarin vind je de laatste nieuwe modellen. “Dat moet ook”, zegt Timothy. “Onze consumenten volgen alles op het internet. Als er ergens iets nieuws gelanceerd wordt, staat men hier vaak ’s anderendaags al aan de deur om het te bestellen. We gaan regelmatig op bezoek bij de grote fabrikanten zodat we weten wat er de volgende jaren staat aan te komen. Onze klanten verwachten dat van ons.”

Hoewel men bij Chamizo drieduizend fietsen op voorraad heeft, zijn de verhalen over mensen die tot twee jaar moeten wachten op een fiets niet uit de lucht gegrepen. “Wie dat wil, gaat hier direct met een fiets naar buiten, maar wanneer je iets heel specifieks wil, dan kan de wachttijd inderdaad hoog oplopen. We hebben nu al fietsen verkocht die pas in 2024 geleverd worden.”

Chamizo in cijfers

  • 1985: Patrick Chamizo start met een fietsenwinkel in de Nekkerspoelstraat in Mechelen.
  • 1987: Echtgenote Iris Lievens stapt mee in de zaak
  • 1993: Verhuizing naar een groter pand op de Liersesteenweg 88 in Sint-Katelijne-Waver
  • 2019: Uitbreiding winkel en groter aanbod aan fietskleding en accessoires.
  • Aantal personeelsleden: 24
  • Zaakvoerders: Patrick Chamizo en Iris Lievens
  • Aankoop en werkplaats verantwoordelijke: Timothy Chamizo
  • Leasing, accessoires en kinderfietsen: Stefanie Chamizo
  • Winkelhond: de golden retriever Limon