Afgelopen jaar verkocht BelOrta 122 miljoen komkommers bestemd voor de versmarkt. Dat aantal lag lager dan in 2022 door de inkrimping van het areaal en de hoge energiekosten. Daarnaast verkocht de coöperatie ook 1 miljoen stuks van de Crunchy King mini-komkommers en werden er 5 miljoen kilogram komkommers gekocht door de industrie.
Populairder dan pré-Corona
Voor 2023 stijgt het komkommer-areaal bij BelOrta tot 265 hectaren, waardoor de coöperatie zich meer dan ooit ontpopt tot specialist in het Europese komkommer-aanbod. Verder zullen de Crunchy King mini-komkommer en de bio-komkommer dit jaar terug beschikbaar zijn, laat de veiling weten.
Het voorbije jaar werd gekenmerkt door een licht dalende groenteverkoop in de Belgische versmarkt in vergelijking met de coronaperiode. Komkommer was echter een uitzondering. Deze hield al bij al goed stand en noteert zelfs een hogere consumptie dan in het pré-coronatijdperk. Zo lag de consumptie in 2019 gemiddeld op iets meer dan één kilo (1.02 kg) per persoon, terwijl dat in 2022 op 1.32 kilogram lag, ofwel bijna één komkommer extra op jaarbasis.
Die gestegen interesse is volgens BelOrta een gevolg van de warme zomer, waardoor mensen sneller naar een frisse komkommer grijpen om in bijvoorbeeld salades te verwerken. Daarnaast ziet de (jongere) consument de komkommer ook meer en meer als een gezond alternatief voor een snack.