De Mechelse onderneemster Veerle Hildebrandt stapte enkele jaren geleden samen met drie anderen in het Koko.kollektief. In de winkel op de Haverwerf testten de vier ondernemende vrouwen hun concept uit. Veerle richtte zich met Better Than Cohocolate op kwalitatieve tweedehandskleding voor vrouwen. Het was een succes, maar toen de kosten vorig jaar te hoog opliepen, werd noodgedwongen beslist om de winkel te sluiten.
“Het idee voor een eigen boetiek is wel altijd door mijn hoofd blijven spoken”, zegt Veerle. “Toen ik een tijdje geleden op een pand in de Onze-Lieve-Vrouwestraat 104 stootte, besliste ik om de sprong te wagen. Het concept heeft zichzelf bewezen binnen het Koko.kollektief, dus ik heb er dan ook vertrouwen in dat het goed komt. Bovendien is de vraag naar tweedehandskleding de laatste tijd sterk gegroeid. Niet alleen omwille van de prijs, maar ook omdat de mensen zich steeds bewuster worden van wat ze kopen, want er is enorm veel overproductie.”
Geen muf riekende afdankertjes
Met haar zaak in kwalitatieve tweedehandskleding positioneert Better Than Chocolate zich tussen de boetieks met nieuwe kleding en de traditionele kringloop- en tweedehandswinkels. Het slechte imago waar tweedehandskleding lange tijd mee kampte, is volgens de zaakvoerster alvast volledig verdwenen. “Het stoffige imago is helemaal weg”, zegt ze. “De mensen zien dat het niet om muf riekende afdankertjes gaat, maar dat er vaak echte schatten tussen zitten. Uit de kleren die ik binnen krijg, kies ik de beste en leukste stukken om te verkopen in de winkel.”
Het aanbod in de nieuwe boetiek is dan ook afhankelijk van wat de mensen in consignatie binnen brengen. “Op die manier kunnen de ‘leveranciers’ er ook nog iets aan verdienen”, zegt Veerle. “Want vaak gaat het om kleren die niet meer of helemaal nooit gedragen worden, maar te goed of te waardevol zijn om zomaar weg te schenken aan een kringloopwinkel of te deponeren in een kledingcontainer. Via de boetiek krijgen de stukken alsnog een nieuw leven en kunnen we er andere mensen gelukkig mee maken.”
Better Than Chocolate opent zaterdag voor het eerst de deuren. “Het belooft een heel drukke dag te worden”, zegt Veerle, die ’s avonds ook haar graphic novel Hild voorstelt in boekhandel De Zondvloed. “Het is mijn eigen interpretatie van de Nibelungensage, een erg bekend Duits verhaal. Ik vertel het vanuit het standpunt van de vrouwen, want zij bepalen mee de uitkomst van het verhaal maar bleven tot nu toe altijd onderbelicht. De graphic novel is te koop bij boekhandels zoals Salvator en De Zondvloed en in De Stripkever, waar ik op zaterdagnamiddag 6 mei een signeersessie houd.”