VDL voegt zowel onderdelen van Van Hool in België toe, als de productiefaciliteit in Noord-Macedonië. Bedragen die met de overname zijn gemoeid, worden niet bekendgemaakt. Met de vakbonden is er na wekenlang onderhandelen wel een overeenstemming bereikt over de arbeidsvoorwaarden.
Het Nederlandse bedrijf is geen nieuwe speler op de Belgische markt. VDL levert al jaren aan bijvoorbeeld de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn. Volgens VDL worden met de overname in totaal 1.600 banen in de Europese bussenindustrie gered: 250 in België en 1.350 in Noord-Macedonië. Voor de site in ons land wil VDL 250 ex-werknemers van Van Hool aanwerven. Dat is iets minder dan de “300 tot 600” die VDL begin dit jaar beloofde.
Voor de vestiging in Koningshooikt worden enkel medewerkers aangenomen voor “onderdelenproductie, aftersales, inkoop, ontwikkeling en financiën”. Daarmee geeft VDL tussen de lijnen aan dat de assemblage van bussen verdwijnt uit Lier. De productie van bussen gaat naar andere sites van VDL (onder andere in Roeselare, red.) en naar Noord-Macedonië.
Lokale distributeur
Alle intellectuele eigendommen, gereedschappen en machines die ooit eigendom van Van Hool waren, behoren vanaf dinsdag tot VDL. Om bussen te kunnen blijven leveren in de Verenigde Staten en Canada hebben de Nederlanders afspraken gemaakt met een lokale distributeur ginder: ABC Companies.
“Onze positie als busproducent wordt hiermee verder versterkt”, zegt directeur Willem van der Leegte. “De strategische samenwerking met onze Amerikaanse partner maakt het mogelijk dat we onze internationale activiteiten verder vorm kunnen geven.”
“Einde van de onzekerheid”
Vlaams minister van Economie Jo Brouns is alvast “verheugd” dat er nu een volgende stap is gezet voor de doorstart van de activiteiten. “Hiermee komt een einde aan de onzekerheid voor de busgerelateerde activiteiten op de site”, stelt de minister. “We kijken met interesse uit naar de verdere plannen die VDL Groep gaat ontwikkelen voor activiteiten in Koningshooikt.”
De vakbonden slaken een zucht van opluchting. “We zijn tevreden dat er eindelijk verdere stappen zijn gezet voor de verankering van tewerkstelling”, reageert het gemeenschappelijk front na maanden wachten. De sociale partners zeggen dat er “een intensief overlegtraject” is geweest met de directie van VDL. Het ging dan bijvoorbeeld om het behoud van het aantal vakantiedagen. Verwacht wordt dat de busafdeling in Lier de komende dagen opnieuw operationeel wordt.
Tot slot is er nog het derdenverzet dat CIM Capital aantekende tegen de verkoop van de andere afdeling (Industriële Voertuigen) bij Van Hool. Die afdeling werd overgenomen door het Zuid-Afrikaanse GRW, dat voor 33 procent eigendom is van het Duitse Schmitz Cargobull. Het derdenverzet kwam maandag voor de ondernemingsrechtbank in Antwerpen, een uitspraak valt op 1 juli.