Het bedrijf zit al jaren in een stevige malaise. Van Hool lijdt al sinds 2019 verlies, en moest onlangs toezien hoe de Chinese concurrent BYD een bestelling van minstens 92 elektrische bussen binnenhaalde bij De Lijn. Begin dit jaar kroop de crisismanager Marc Zwaaneveld dan ook mee achter het stuur bij Van Hool. Als co-CEO naast Filip Van Hool kreeg de Nederlander meteen de opdracht “het herstel te versnellen en intensiveren” – een moment waarop de vakbonden de bui al zagen hangen.
“Het is duidelijk dat we de komende periode voor grote en moeilijke uitdagingen staan”, klonk het eerder dit jaar al bij het ACV. Op dat moment liep Van Hool al een tijdje serieus achter met sociale bijdragen en met betalingen voor leveranciers. Een derde van de werknemers was er tijdelijk werkloos. Eerder raakte dan ook bekend dat er een stevige herstructurering op het plan stond.
Crisismanager Zwaaneveld is er niet in geslaagd om een private partner te vinden om de busbouwer uit de nood te helpen. Dat blijkt uit het reorganisatieplan dat crisismanager Marc Zwaaneveld donderdagavond voorstelde aan de banken en de regering. Volgens De Standaard zou Van Hool in de toekomst niet langer stadsbussen maken, omdat het in die markt niet kan opboksen tegen Chinese spelers als BYD of grote Europese bedrijven als Man en Solaris. In plaats van stadsbussen wil het bedrijf zich nu volledig concentreren op luxueuze touringcars en trailers. De productie van die touringcars zou echter grotendeels naar Noord-Macedonië verhuizen.
In Koningshooikt zijn 2.500 mensen actief bij Van Hool. Ongeveer de helft werkt voor de busdivisie, de andere helft voor de trailerafdeling. In het reorganisatieplan van Zwaaneveld zouden de trailer- en onderzoeksafdeling wel actief blijven in Vlaanderen. Zo zou er nog wel een toekomst zijn voor het bedrijf dat volgens De Tijd door de regering wordt bestempeld als een industrieel kroonjuweel. De Vlaamse regering zou volgens De Standaard ook met geld over de brug komen om Van Hool te redden, bia een participatie met PMV en waarborgen van Gigarant, maar dat zou betekenen dat Vlaanderen geld op tafel legt om jobs in Noord-Macedonië te redden en niet in Vlaanderen.
Hoeveel jobs er precies verloren gaan, zal waarschijnlijk maandag duidelijk worden. Een bijzondere ondernemingsraad komt om 9 uur bij elkaar. Volgens de vakbonden zijn 600 jobs bedreigd.