Van Hool investeert 15 miljoen in fabriek in Macedonië

VanHoolMacedoniaVan Hool, onafhankelijk constructeur van bussen, autocars en industriële voertuigen uit Koningshooikt, investert tijdens de komende vier jaar 15 miljoen euro in haar productie-eenheid in Macedonië. Het bedrijf wil hiermee zijn nummer 1 positie op de Amerikaanse privé-markt van autocars vrijwaren. Daarnaast wordt het verleden jaar gelanceerde EX-gamma, dat in Macedonië geproduceerd wordt, verder uitgebouwd voor de Europese markt en enkele exportlanden.

Het bedrijf wil bovendien bepaalde marktsegmenten die dreigen verloren te gaan, verder bewerken en plant hiervoor een aantal nieuwe producten. Deze zullen in Koningshooikt worden ontworpen en ontwikkeld en in de fabriek in Skopje worden gebouwd.

Het investeringsprogramma omvat een periode van vier jaar waarbij in een eerste fase (in 2016), een nieuw magazijn wordt gebouwd en de verfspuiterij wordt uitgebreid. In een tweede fase (2017-2018) worden de vier productielijnen verdubbeld naar acht zodat de productie-capaciteit uiteindelijk opgetrokken wordt naar 900 autocars per jaar in plaats van 500 voertuigen momenteel. Om deze verhoging van de productie-capaciteit te realiseren, worden in de komende jaren zo’n 400 medewerkers aangeworven. Tegen 2019 zullen in totaal 1.250 medewerkers in Macedonië werken.

FilipVanHool01Filip Van Hool, CEO van Van Hool nv: “We hadden deze investering liever gerealiseerd in België, maar de nood is hoog en om de toekomst van de Van Hool-groep op lange termijn te vrijwaren, zijn wij genoodzaakt om te investeren in onze vestiging in Macedonië. Er zijn drie goede redenen om dat te doen :

1. Van Hool wil zijn nummer 1 positie op de Noord-Amerikaanse privé-markt van autocars vrijwaren. De CX45 die in Skopje gebouwd wordt, doet het bijzonder goed op die Noord-Amerikaanse markt. Klanten zijn opgetogen over de rijkwaliteiten en de afwerking van deze autocar. We hebben recent de CX35, een kleinere autocar waar veel vraag naar was bij onze klanten, op de Amerikaanse markt geïntroduceerd. Dit nieuwe voertuig zal ons helpen om onze positie te vrijwaren. Voor dit pas gelanceerde nieuwe model hebben we reeds 100 bestellingen genoteerd.

2. Van Hool wil het verleden jaar gelanceerde EX-gamma, een volledig geëquipeerde, eerder gestandaardiseerde autocar voor de Europese markt en enkele exportlanden, verder uitbouwen. Tot op heden werden van de verschillende types van de EX ruim 150 bestellingen genoteerd. Onze Europese klanten, bestaande en nieuwe, tonen nu duidelijk hun vertrouwen in dit nieuwe voertuig. Mits het doorvoeren van enkele aanpassingen en ontwikkelingen kunnen we dit gamma ook in enkele nieuwe exportlanden aanbieden.

3. Van Hool wil een betekenisvolle rol blijven spelen op de markt van het openbaar vervoer. Naast de Exqui.City, de succesvolle trambus die instaat voor hoogwaardig openbaar vervoer en die gebouwd wordt in Koningshooikt, willen we ook verder blijven inzetten op de standaard-segmenten van het openbaar vervoer. Daarvoor zullen we in Koningshooikt een nieuw voertuig ontwerpen en ontwikkelen. Om met dit voertuig competitief op de markt te komen, zijn we genoodzaakt het te produceren in onze fabriek in Macedonië. In de afgelopen jaren is duidelijk gebleken dat we voor dit type van stadsbussen niet meer competitief zijn met de in België gebouwde voertuigen. Bij recente openbare aanbestedingen bleek dat we per voertuig aanzienlijk duurder waren dan directe concurrenten die deze wagens bouwen in Polen, Tsjechië of Turkije. Onze know how en jarenlange ervaring in dit domein willen we niet opgeven en daarom zijn we tot deze beslissing gedwongen.”

Filip Van Hool is er van overtuigd dat deze beslissingen de Van Hool-groep sterker zullen maken. “Trouwens, Koningshooikt blijft een belangrijke productieplaats en we wensen absoluut het beslissings- en innovatiecentrum van de groep in Koningshooikt te behouden, maar we mogen niet blind zijn voor de opportuniteiten die de vestiging in Macedonië voor de Van Hool-groep kan bieden.”