Van Hool bouwt trambussen voor Belfast

BELFASTVan Hool, de Belgische onafhankelijke constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen uit Koningshooikt, gaat 30 trambussen bouwen voor Belfast. Van Hool heeft een contract gesloten met het Department for Regional Development van Noord-Ierland voor de levering van 30 enkel-gelede hybride trambussen van het model Exqui.City aan Belfast Rapid Transit (BRT). De oplevering van de voertuigen is gepland voor midden 2018.

Belfast Rapid Transit (BRT) is een innovatief en ambitieus project dat tegen september 2018 een nieuw en dynamisch openbaar vervoer wil ontwikkelen voor de Belfast metropool. De 30 Exqui.City’s zullen vanaf september 2018 ingezet worden op een traject van 20 km lengte, waar prioriteit wordt verleend aan deze trambussen. Het traject verbindt Oost Belfast met West Belfast en Titanic Quarter, via het stadscentrum.

De voertuigen zijn voorzien van een hybride (diesel-elektrische) aandrijving waarbij de energie die vrijkomt bij het remmen, wordt opgeslagen en bij het vertrek aan de halte, wordt vrijgegeven. Het voertuig zal dus in elektrische modus vertrekken aan de halte. Het zijn de eerste zogenaamde trambussen die Van Hool bouwt met het stuur rechts in de afgesloten chauffeurspost. De voertuigen zijn voorzien van 3 dubbele elektronische deuren die het in- en opstappen snel en veilig laten verlopen. De voertuigen hebben een capaciteit van 106 personen (44 zittend, 61 staand en 1 plaats voor rolstoelgebruikers). Ze zullen worden uitgerust met gratis Wi-Fi.

Filip Van Hool, CEO bij Van Hool nv: “Dit is het tweede belangrijke trambussen-order dat we op veertien dagen tijd aankondigen. Twee weken geleden mochten we het order voor 20 elektrische trolley trambussen voor Linz (Oostenrijk) aankondigen. Dit order voor Belfast is uniek omdat we nu ook voor het eerst in het Verenigd Koninkrijk voet aan wal zetten. Beide orders samen zijn goed voor 50 stuks en daarmee loopt het orderboek aardig vol voor de trambussen. Meer dan ooit blijkt dat de trambus als een volwaardig openbaar vervoermiddel beschouwd wordt en dat onze visie op openbaar vervoer, om hoogwaardige voertuigen te bouwen op een meervoudig aandrijvingsplatform, de juiste is. Dit is natuurlijk goed voor de tewerkstelling in de vestiging van Koningshooikt waar we ons moeten toeleggen op het bouwen van voertuigen met een hoge toegevoegde waarde, zoals deze Exqui.City. Op het vlak van reguliere stadsbussen is de concurrentie immers moordend met constructeurs die deze bussen bouwen in lage kostenlanden zoals Tsjechië en Turkije.”

Van Hool telt ruim 4.750 medewerkers wereldwijd waarvan het grootste deel aan de slag is in de productievestigingen in Koningshooikt en Bree (België) en in Skopje (Macedonië).