Afvaldienstverlener Van Gansewinkel uit Puurs is partner van de Eneco Clean Beach Cup. Van Gansewinkel neemt met dit initiatief deel aan de opruimactie op de stranden die de Surfrider Foundation Europe op 20 maart voor de twintigste keer wereldwijd organiseert. Bedoeling is de afvalberg op stranden en in zee aan te pakken. De afvalverwerker en recycler zet volop in op innovatieve technieken en tools waarmee zowel de recuperatie van materialen als de bewustwording rond het sorteren van afval beoogd worden.
“Als trekker van de circulaire economie willen wij inzetten op een betere leefomgeving. Bijgevolg steunen we de Eneco Clean Beach Cup en helpen we graag mee het strand van Oostende vrij te maken van alle zwerfvuil”, zegt Wim Geens, directeur Van Gansewinkel België. “Vooral het plastic afval – de meest voorkomende vorm op stranden en in zee – dat opgeruimd wordt, wordt via onze containers gescheiden ingezameld en herwerkt tot grondstoffen. Wij zijn als materialenbedrijf steeds pioniers geweest in de omschakeling van afval naar materialen. 93 procent van het materiaal dat we inzamelen, wordt gerecupereerd.”
In 2014 werd al ruim 64 % van het ingezamelde volume door Van Gansewinkel tot nieuwe grondstof verwerkt. Voor 2020 wil het materialenbedrijf dit percentage verhogen naar 75 % om zo maximaal kringlopen te sluiten.
“Wij leven in een wereld waarin grondstoffen schaars zijn maar we kunnen er samen met onze klanten, leveranciers en andere ketenpartners voor zorgen dat ze niet nog schaarser worden”, verduidelijkt Geens. “Daarom zetten we bij Van Gansewinkel in op innovatie en geven we zoveel mogelijk afval een tweede leven, ook het afval dat we straks op het strand van Oostende gaan verzamelen. Getuige daarvan is de nieuwe state of the art sorteerlijn in Puurs. De lijn verwerkt op jaarbasis 80.000 ton afval en is in staat om uit dat volume ruim een derde grondstoffen terug te winnen. De nieuwe sorteerlijn is in eigen huis ontwikkeld en kan op basis van onder andere infraroodtechnieken hout, papier, karton, folie, ferro, non-ferro en harde kunststof scheiden.”
Circulair denken heeft alles met bewustwording te maken. Om haar klanten te helpen duurzamer te werken, lanceerde Van Gansewinkel de Nationale Afvaltest en het Afval Prestatie Profiel. “Via deze tools willen we afvalscheidingspercentages voor klanten en niet-klanten inzichtelijk maken. We streven ernaar dat ondernemers zich afvragen hoe ver ze staan met en in welke mate ze zich bewust zijn van hun scheidingsgedrag. Uit de resultaten van de ingevulde tests blijkt dat twee van de drie bedrijven nog onvoldoende weet over afvalscheiding of er te weinig aan doet. Dat is te laag”, zegt Geens. “Maar er is dus nog veel potentieel. We hopen dat iedereen gaat inzien dat scheiden en recyclen onvermijdelijk zijn. Voor ons is het sluiten van kringlopen een missie want Afval Bestaat Niet.”