“De voorbije vijf jaren zijn gevlogen. We zaten net nog samen met onze architect voor een kleine aanpassing en het is alsof het gisteren was dat we samenwerkten voor de inrichting van het hotel”, vertelt Roy Wohrmann, directeur van Van der Valk Mechelen. Aan de receptie gaat het hotel een kleine shop bouwen. “Van zakenmensen die bij ons verblijven, krijgen we geregeld de vraag naar een kleine snack die ze mee naar de kamer kunnen nemen. Daarom investeren we in een mini supermarktje”, zegt hij.
In het voorjaar van 2025 moet de shop er zijn. Ook in het restaurant heeft de familie plannen. “We hebben er een tijdje over gedaan om het goede personeel te vinden en de keuken op wieltjes te krijgen. Tegenwoordig is onze keuken heel sterk. De chef-kok die in de beginperiode het reilen en zeilen voor zijn rekening nam, is teruggekeerd en hij kreeg er iemand bij. Wij willen graag het niveau van ons restaurant nog stevig opkrikken”, legt Roy Wohrmann uit.
Gault&Millau
Daarbij heeft hij zelf wel een belangrijk uitgangspunt voor ogen. “Ons team in de keuken heeft zich tot doel gesteld om de culinaire gids Gault&Millau te halen. Dat is natuurlijk mooi, maar voor mij is het ook belangrijk dat we waken over een goede prijs-kwaliteitverhouding. We mogen niet vergeten dat we met ons hotel op een breed publiek mikken en het concept moet voor iedereen toegankelijk blijven”, vertelt de directeur.
Afgelopen weekend vierde Van der Valk Mechelen nog zijn vijfjarig bestaan met een brunch, een succesvol concept dat altijd veel volk trekt. “We hebben plek voor 320 mensen en we zitten 95 procent van de tijd vol. Daarom willen we de capaciteit daarvan nog uitbreiden, ook voor onze ontbijten en live cooking. Zo kunnen we onze klanten sneller bedienen.”
“In onze 126 kamers hebben we rond de 3.200 overnachtingen per maand. De grootste loft gebruiken we ook als vergaderzaal omdat we daar veel aanvragen voor hebben”
Roy Wohrmann, directeur van Van der Valk Mechelen
Aanstaande zaterdag 23 november staat er een Dinner & Dance op het programma. DJ-duo The Knightriders zorgt voor sfeer. Een van de deejays draaide ook al tijdens de opening van de winterbar. “Met onze winterbar mikken wij vooral op de verhuur voor bedrijven en evenementen. Al zijn we wel nog aan het bekijken om er ook iets te organiseren voor de Mechelaars”, zegt Wohrmann.
In trek bij zakenmensen
Die Mechelaar heeft de voorbije vijf jaar zijn weg gevonden naar het hotel, vooral dan voor een bezoekje aan het restaurant. Kamers worden tijdens de week vooral geboekt door zakenmensen, terwijl er tijdens het weekend vooral toeristen verblijven die Mechelen bezoeken. “De start was natuurlijk turbulent. Drie maanden na onze opening brak de coronacrisis uit. Die zorgde voor veel stress, maar met goede concepten zoals diners in samenwerking met restaurant Centpourcent en deejays op onze vijver zijn we Covid goed doorgekomen.”
De jaren 2021 en 2022 waren voor het viersterrenhotel uitzonderlijk goede jaren. “Heel de business kwam opnieuw op gang. De mensen hadden centen om uit te geven en dit jaar zitten we op hetzelfde niveau als in 2023, wat voor ons ook een goed jaar was”, zegt Roy Wohrmann.
Met een gemiddelde bezetting van 80 procent op jaarbasis kan het hotel mooie cijfers voorleggen. “In onze 126 kamers hebben we rond de 3.200 overnachtingen per maand. De grootste loft gebruiken we ook als vergaderzaal omdat we daar veel aanvragen voor hebben.”
Lees ook: Van der Valk opent met luxueuze loft grootste hotelkamer in Mechelen
Van de forse investering in Mechelen, die rond de 25 miljoen euro draaide, heeft de familie nog geen moment spijt gehad. “Totaal niet. Dit is een gouden locatie, net buiten het centrum en vlak bij de E19. Er zijn momenteel in de buurt nog veel werken aan de gang, maar ook daar staan we positief tegenover. Alle mensen die hier komen wonen, zijn over enkele jaren potentiële goede klanten”, zegt de directeur.
In het hotel werkt een zestigtal mensen in vaste dienst. “Als we flexi’s en studenten erbij tellen, komen we aan 120.”