lentebraderie mechelen Themabeeld © Dirk Vertommen

Unizo Mechelen stelt charter op voor ondernemersvriendelijk beleid

De Mechelse afdeling van ondernemersorganisatie Unizo heeft in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in oktober een charter opgesteld. Daarin roepen ze lokale politici op om meer aandacht te schenken aan de ondernemers in de stad.

“Zonder ondernemers is er geen stad”, zegt Piet Verlinden, voorzitter van Unizo Mechelen en zaakvoerder van Verlinden Slaapcomfort. Daarom stelde de Mechelse afdeling van de ondernemersorganisatie een charter op. Daarin pleiten ze onder meer voor een duidelijk aanspreekpunt voor starters en meer aandacht voor ondernemers buiten het stadscentrum. Ook stellen ze dat startende bedrijven makkelijker de weg naar industrieterreinen moeten vinden. 

Jaarlijks overleg 

“Daarnaast vragen we ook een jaarlijks overleg tussen de ondernemers en de stad. Want we betalen veel, maar weten niet altijd waar dat geld naartoe gaat”, zegt Verlinden. “Er gebeuren heel goede dingen. Kijk maar naar de heraanleg van de Onze-Lieve-Vrouwestraat of de uitbreiding van de Shopping Shuttle, die nog meer gepromoot zou mogen worden. Maar er zijn ook bezorgdheden.”

Ook mobiliteit is een belangrijk aandachtspunt voor het stadsbestuur, vindt Unizo Mechelen. “Er zijn voor- en tegenstanders van de nieuwe vesten”, klinkt het. “De ligging van de zaak is daarin niet de belangrijkste factor, wel de doelgroep. Wie een jong en Mechels publiek aantrekt of zich op toeristen richt, is over het algemeen tevreden. Maar zaken die het moeten hebben van een ouder publiek of klanten die van buiten de stad komen, staan wel onder druk.”

“We willen allemaal hetzelfde”

Intussen zaten Verlinden en zijn collega-ondernemers van Unizo samen met politici van de verschillende partijen die in oktober opkomen. Die gesprekken waren een goed startpunt, vind Verlinden. “We zijn heel blij dat alle partijen de moeite hebben gedaan om met ons te spreken over onze bezorgdheden. We staan altijd open voor een goede samenwerking met de stad. Want we willen hetzelfde: een mooie en aangename stad waar we het groeipotentieel van de bedrijven maximaal kunnen benutten.”