Ondernemersvereniging Unizo en handelsfederatie Comeos organiseren dit weekend opnieuw samen het Weekend van de klant. Tijdens dat weekend worden klanten extra in de watten gelegd door de handelaars, maar volgens de organisatoren verdienen ook de ondernemers het om in de bloemetjes gezet te worden. Daarom werd het Weekend van de klant zaterdag op gang getrapt met een ontbijt voor de Mechelse handelaars.
“Een sterke, florerende en gevarieerde handelskern laat een stad of gemeente bruisen”, zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo. “Dat merken we ook in de resultaten van onze consumentenenquête. Daaruit blijkt dat een grote meerderheid van de mensen aangeeft een goede mix belangrijk te vinden. Een combinatie van boetieks, ketens, voedingswinkels, boekenwinkels, horeca en ga zo maar door, versterkt alle handelaars.”
Ongeveer een derde van de bevraagden wil dan weer dat er geregeld animatie voorzien wordt in de handelskernen, maar ook aantrekkelijkheid en bereikbaarheid zijn belangrijke elementen voor een succesvol handelsapparaat. “Horeca mag daarbij niet ontbreken”, klinkt het. “60% van de respondenten zegt geregeld iets te gaan drinken wanneer ze gaan shoppen, en 30% van de mensen doet dat zelfs altijd.”
Onder druk
“Een toegenomen economische onzekerheid, de oorlogen wereldwijd en specifiek voor Mechelen de discussies over de mobiliteit zorgen ervoor dat handelaars onder druk komen te staan”, zegt Piet Verlinden, zaakvoerder van Verlinden Slaapcomfort en voorzitter van de lokale Unizo-afdeling. “Er zijn nog opportuniteiten om samen als handelskern en stad te groeien. Daarom houden we de vinger aan de pols en hebben we geregeld gesprekken met het stadsbestuur.”
“Dat Mechelen als enige stad standhoudt en zelfs 4,2% meer handelspanden telt dan vijf jaar geleden is in de eerste plaats te danken aan onze handelaars”
Bart Somers, burgemeester
We zijn erg blij met initiatieven als het Weekend van de klant. Het zet niet alleen onze klanten in de schijnwerpers, maar ondersteunt ook de handelaars zelf”, zegt Verlinden. “De klanten verwennen, doet iedere handelaar op zijn eigen manier, maar op veel plaatsen krijg je iets extra. Dat vinden we belangrijk, want onze klanten zijn ons inkomen. Zij zorgen voor onze boterham, we kunnen hen dan ook niet genoeg in het zonnetje zetten.”
“Dat Mechelen als enige stad standhoudt en zelfs 4,2% meer handelspanden telt dan vijf jaar geleden is in de eerste plaats te danken aan onze handelaars”, zegt burgemeester Bart Somers (Voor Mechelen). “Hun creativiteit en inzet zorgt ervoor dat Mechelen nu een aangename en levendige stad is. Als beleid willen we dat zo goed mogelijk ondersteunen. Dat doen we door constructief samen te werken, creatief aan de slag te gaan met uitdagingen en de stad veilig en proper te houden.”
Optredens
Naar aanleiding van het Weekend van de klant wordt er ook heel wat randanimatie voorzien. Zo kom je vrijgevige dames en heren in belle-époquestijl tegen en zorgen straatmuzikanten voor sfeer. Radio 2 zendt uit vanuit de Onze-Liùeve-Vrouwestraat en gedurende de dag zijn er verspreid in de stad optredens van onder meer Leez en The Starlings. Je kunt ook deelnemen aan de Kadodderwandeling of een bezoek brengen aan de Herfstkermis op de Veemarkt.