Rouwcentrum Ceulemans Foto: Dirk Vertommen

Uitvaartcentrum uit Mechelse regio neemt eerste elektrische lijkwagen in gebruik: tweede onderneming ter wereld met Polestar

Rouwcenter Ceulemans in Sint-Katelijne-Waver nam als eerste uitvaartcentrum in onze regio een elektrische lijkwagen in dienst. Het Katelijnse bedrijf is pas de tweede begrafenisonderneming ter wereld die voor het merk Polestar kiest. “Hiermee spelen we in op de vraag voor meer duurzame uitvaarten”, klinkt het.

Wie zijn geliefde begraaft via Rouwcenter Ceulemans in Sint-Katelijne-Waver, moet na de plechtigheid niet langer achter een vervuilende lijkwagen wandelen. “Daar kregen we regelmatig opmerkingen over”, zegt Stefanie Ceulemans.

“Want duurzaamheid wordt steeds belangrijker, ook in onze sector. Veel mensen zijn ermee bezig en willen die aandacht voor het milieu ook terugzien in hun uitvaart. Zo heeft Katelijne sinds kort ook een natuurbegraafplaats.”

Lees ook: Veerle wil de uitvaartsector nieuw leven inblazen met De Dood Leeft: “Ik voelde in mijn hart dat ik iets moest doen”

Om tegemoet te komen aan die vraag, nam Ceulemans recent een elektrische lijkwagen in dienst. “Tot voor kort waren dat altijd diesels of benzinewagens”, zegt ze. “Maar sinds kort zijn we de eerste begrafenisonderneming in onze regio met een elektrische lijkwagen. Die is bovendien van het merk Polestar, waarmee we echt pionieren. Het allereerste exemplaar ging naar een bedrijf in Noorwegen, maar de tweede was voor ons.”

Een elektrische lijkwagen is volgens Ceulemans niet opvallend duurder dan de traditionele uitvoering. “Alles hangt af van welk basismodel je neemt”, klinkt het. “Bij een bedrijf in Nederland wordt die wagen dan volledig omgebouwd tot lijkwagen. Dat is een heel indrukwekkend proces. De binnenbekleding kunnen we bovendien zelf kiezen. Alles kan op maat gemaakt worden, bijvoorbeeld qua kleuren, stoffen en opbergruimtes.”

Toekomst

Ceulemans verwacht dat in de toekomst nog veel meer begrafenisondernemers zullen overstappen op elektrische lijkwagens. “Het is de toekomst, je moet er wel in meegaan. Mensen vragen ernaar en het is praktischer. Zo hebben we ook een oude Cadillac Fleetwood, maar die is veel vervuilender. In Antwerpen mogen we er bijvoorbeeld de lage-emissiezone niet mee in. Met een elektrische lijkwagen is dat probleem opgelost.”

“We willen altijd blijven vernieuwen en inspelen op de wensen en noden van onze klanten. De elektrische lijkwagen is daar een mooi voorbeeld van en ik ben ervan overtuigd dat heel wat collega’s uiteindelijk ons voorbeeld zullen volgen”, aldus Stefanie Ceulemans.