Constructeur Van Hool uit Koningshooikt heeft twee belangrijke orders in de wacht gesleept. Het meest opmerkelijke order is dat voor de ontwikkeling en productie van 2 vol-elektrische Exqui.City’s of trambussen voor Hamburg. Van Hool kreeg van ECS European Containers ook een nieuw order voor honderd containerchassis.
De bestelde trambussen zijn de eerste 2 exemplaren van de Exqui.City die een 100% elektrische aandrijving krijgen. De voertuigen zullen begin 2016 opgeleverd worden. VHH (Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein AG) en Hochbahn, de twee plaatselijke openbare vervoersmaatschappijen die samen een vloot beheren van ongeveer 1.500 bussen, streven er naar om vanaf 2020 uitsluitend emissie-vrije bussen in te zetten.
De twee vierdeurs gelede bussen die elk 109 passagiers kunnen vervoeren, worden ’s nachts geladen. Overdag zijn laadbeurten van 40 minuten gepland. Bovendien produceren de bussen zelf ook energie. Bij het remmen wordt stroom opgewekt die kan worden opgeslagen in de batterij en opnieuw kan worden gebruikt wanneer het voertuig terug vertrekt.
Voor dit type voertuig kan de klant kiezen uit verschillende aandrijvingsvormen. Het meervoudig aandrijvingsplatform maakt van de Exqui.City een basis voor het gebruik van verschillende milieuvriendelijke aandrijfsystemen zoals trolleybussen, hybride systemen, brandstofcellen of batterijen. Eerder kozen steden zoals Metz, Barcelona, Parma, Genève, Luxemburg, Malmö, Martinique en Bergen ook al voor de Exqui.City.
Filip Van Hool, CEO bij Van Hool nv, is opgetogen met dit betekenisvol order: “Onze strategie met betrekking tot de ontwikkeling, productie en verkoop van bussen voor hoogwaardig openbaar vervoer werpt vruchten af. De combinatie van hoogstaande technologie geïntegreerd in bijzonder comfortabele voertuigen met een uitgesproken hedendaags design spreekt klanten van over de hele wereld aan. Het zijn voertuigen met een bijzonder hoge toegevoegde waarde en dat is goed voor de tewerkstelling in Koningshooikt.”
De Zeebrugse transportgroep ECS European Containers heeft bij Van Hool een nieuw order voor honderd containerchassis geplaatst. ECS werkt al met 1.000 opleggers van Van Hool. De chassis zijn in onderling overleg ontworpen voor het harde dagelijkse werk van de Zeebrugse intermodale operator.
ECS is vooral zeer tevreden over de hoge corrosiebestendigheid die de levensduur van de voertuigen verlengt. “Dat is voor ons een bijzonder groot voordeel”, zegt Marc Lanckriet, bij ECS verantwoordelijk voor het onderhoud van trekkers en opleggers. “We merken dat de zilte zeelucht, het zout op de winterwegen en veel zepen elk type verf ooit genadeloos aantasten. Ook de oerdegelijke constructie geeft ons enkel voordelen. Chassis die stilstaan wegens technische problemen, willen we niet.”